Cykeln

När jag började planera den här resan i vintras hade jag ingen aning om vilken typ av cykel jag skulle ha. Ingen av mina fyra cyklar (två är racercyklar) dög. Det blev många timmars sittande vid datorn för att kolla andra långresenärers erfarenheter och flera besök i cykelaffärer. Att jag skulle köpa en touringcykel blev så småningom självklart, men vanliga cykelaffärer har inga sådana cyklar. Så småningom hittade jag information om Veloform, en cykelaffär i Majorna i Göteborg och som ligger nästgårds till Linnéplatsen där jag bor. Veloforms ägare Anders Jansson kan verkligen det här med touringcyklar, och också om andra specialcyklar, så det jag inte hade skaffat info om på nätet, kunda han vägleda mig om. Efter många besök hos Anders och en hel del funderande blev resultatet som följer.
En amerikansk cykel, Surly Long Haul Trucker med ram i CrMo-stål. Avståndet mellan hjulnaven är något längre än hos vanliga cyklar för att öka stabiliteten, likaså är avståndet mellan vevparti och baknav stort så att man inte ska riskera att foten ska slå i bakväskorna när man trampar. Utväxling fram 26/36/48 och i bak 9 kuggkransar med 11-32 kuggar. Bockstyret är något bredare än ett racerstyre och försedd med styrändsväxel, dvs växelregaget sitter på änden av styret.
Cykeln är försedd med Cantileverbromsar och hjulen har dubbelbottnade fälgar, storlek 700c, med 36 ekrar för att tåla tyngd bättre. Däcken, Continental Contact, storlek 37-622 är mönstrade. Jag var lite tveksam till mönstrade däck pga att vassa stenar och glas lätt fatnar i mönstret och så småningom gör hål i däcket. Jag behöll dock däcken och tänkte att jag får väl köpa nya under resan om det blir problem. Det blev dock inget problem med det, så de sitter fortfarande på. Den som vill veta mer detaljer om cykelns standardutrustning kan gå in på Surlys hemsida, sök på Surly Long Haul Trucker.
Anders på Veloform satte på stabila skärmar och rack, av fabrikat Tubus, för väskorna på cykeln. Racken fram är av så kallat low rider-typ för att få så låg tyngdpunkt som möjligt och därmed öka stabiliteten. Jag valde kombinationspedaler som har clipsfäste, SPD, på en sida och standardutförande på andra. För mig har det fungerat bra, jag är van att trampa med clips på racercykel. Nu kunde jag dessutom koppla loss mig när jag närmade mig korsningar och tättbebyggt område eller när underlaget var dåligt.
Eftersom jag ville ha navgenerator så tillverkade Anders ett nytt framhjul med generator Schmidt SON28 och med 32 ekrar. För belysning valde jag Busch & Müller Lumotec Q2 Luxos strålkastare med USB-utgång för laddning av tex smartphone samt baklampa Toplight Line. Att investera i lampa med USB-utgång ångrar jag definitivt inte, jag hade laddningen på i princip hela tiden för jag hade appen OsmAnd+ (gps) på.
Under den här resan har jag haft väldigt skiftande underlag, jämn asfalt, betongvägar, kullersten, grusvägar både fasta och lösa, skogsvägar och -stigar. Cykeln har fungerat bra på alla underlag och storleken på däcken tror jag har varit bra för att passa hyggligt för alla underlag. Endast vid något tillfälle med löst underlag har det varit lite sladdrigt.
Jag har oftst kört med ett lufttryck på närmare 6 bar, men borde nog kört med ett lägre tryck på vissa cykelleder där underlaget har varit ojämnt.

Bilder: Styrändsväxel + backspegel, rack lowrider + navgenerator, USB-utgång för laddning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar