Måndag 16/9

Cyklade upp till Città de San Marino på morgonen igen och idag cyklade jag nästan ända upp till högsta toppen, där ett av tre torn står på 747 meters höjd. Det var bra väder så utsikten var magnifik. Jag hittade också systembolaget. Ägaren Paolo bodde i Sverige och träffade sin fru som var från Kalmar och de tyckte att Systembolaget var ett bra namn.
På väg från San Marino följde jag vägskyltarna ned mot Morciano di Romagna. Strax där efter blev det lunch, pizza, det har blivit några stycken vid det här laget.
Ner mot Adriatico svängde jag in på väg ss16 som följer Adriatiska havet. Det är en ganska stor väg, men den har för det mesta en vägren så den är bra att cykla på. Jag följde den igår också tills jag svängde av mot San Marino. Flera cyklister, på racercyklar naturligtvis, cyklar på den vägen. Bl.a cyklade ett stort gäng på ca 20 cyklister förbi mig idag.
Så mycket mer hände inte den här dagen, jag cyklade på i hyggligt tempo. När jag närmade mig Ancona tänkte jag att det är nog bäst att övernatta innan Ancona, så jag stannade i Falconara Maritima och kollade efter boende på nätet. Jag hittade ett B&B lite ifrån centrum som jag bokade. Roberto, som tog emot mig, kunde ingen engelska, men på italienska förklarade han var den enda restaurangen i området låg och var det fanns en bankomat och jag förstod. Han ringde t.o.m. till restaurangen och sa att jag kommer. De hade ingen meny men frågade vad jag ville ha, eller rättare sagt de föreslog och jag sa ja. Den drevs nog av familjen, tanten lagade maten, mannen satt inne i baren med oss som åt och tittade på fotboll och sonen (tror jag att det var) bar in maten från andra sidan gatan där köket låg. Det blev både primi och secondi piatti samt kaffe. För första gången hade en restaurang som jag kommit till Birra Moretti, så jag tog två.
Bilder: Systembolaget, övriga bilder tagna i San Marino med utsikt mot havet eller mot Apenninerna.
Väder: Soligt runt 25, under 20 i San Marino
Dagens sträcka: San Marino-Mercatino Conca-Morciano di Romagna-Cattólica-Pesaro-Fano-Senigállia-Falconara Maritima.
Distans 115 km
Totalt 3051 km




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar