Tisdag 17/9 Ancona

Att det skulle bli besvärligt att ta sig igenom eller runt Ancona förstod jag, men det var lite besvärligare än jag trodde. Väg ss16 som jag följde igår gick genom några tunnlar så jag tänkte att det kanske inte var lämpligt att cykla där. Söder om Ancona ligger ett berg så där går inga vägar så jag tänkte att det var bäst att cykla lite längre från havet. Jag bodde ju lite upp från havet redan. Det blev väldigt mycket upp och ner och sedan kom jag ändå in i Ancona och då blev det nedför och sedan uppför där också. Jag fick också stanna allt som oftast för att kolla kartan i OsmAnd. Så småningom kom jag i alla fall på ss16 igen så det blev lite lättare. Det tog 2 timmar att cykla 17 km, inklusive ett stopp för att ta skydd när en störtskur kom.
Sedan gick det lätt. Det började nämligen blåsa och vinden hade jag i ryggen. Jag följde väg ss16 hela tiden. Den är lätt att följa, den går rakt igenom byar och samhällen. En hel del stoppljus i samhällena och smalt på vissa ställen visserligen men det gick lätt att komma fram.
När jag cyklat ett par timmar efter lunch tänkte jag stanna och ta av reservprovianten på något ställe där det inte var någon bebyggelse, men det var inte lätt att hitta. Det ena samhället efter det andra avlöste varandra. Så småningom stannade jag och såg att jag cyklat 130 km. Ojdå, tänkte jag, då är det väl bäst att börja leta boende så jag bokade via booking. Hittade ett hotell i Roseto degli Abruzzi, ca 30 km från Pescara, för 25 €. Så billigt har jag inte bott sedan zimmer i Tyskland. 
Detta var den 32:a dagsetappen. I morgon är det tänkt att bli den sista. Målet är nära. 
Bild : Ancona (det blev inte så många bilder tagna idag).
Väder : mulet med regnskurar (jag fick dock bara en på mig) 20 - 25 grader
Dagens sträcka : Falconara Maritimma - Ancona - Civitanova Marche-Porto San Giórgio - San Benedetto del Tronto-Giulianova - Roseto degli Abruzzi.
Distans 135 km
Totalt 3186 km

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar