Torsdag 5/9 Närkontakt med alperna

Kom iväg före 9. För första gången såg jag Alperna i fjärran, vilket jag nog borde ha gjort igår redan. När jag lämnade Hurlach kom en man och cyklade ikapp mig. Han kunde engelska så vi kunde konversera bra, dvs han lyssnade nog inte så mycket för han frågade om saker som jag redan berättat. Han var ute på sin vanliga träningsrunda och berättade att han minsann också hade cyklat på Via Claudia Augusta och sedan vidare mot Rom, en gång i tiden. Vi följdes åt ca 1,5 mil, vilket nog var 1km kortare än jag skulle ha åkt eftersom han kände till en genväg.
Efter ett tag träffade jag på en annan långfärdare som kom från Stuttgart. Han skulle också in i Italien, men han skulle ta vägen via Brännerpasset. Vi konverserade på tyska, det går bättre och bättre för mig. Han kunde lite engelska som vi kunde ta till ibland. Efter ett tag visade hans gps att han skulle svänga av österut, så vi skaka hand och önskade varandra lycka till.
Till och från har jag under dagen sett Donaus biflod Lech och en del sjöar i anslutning till den. Som t.ex. Forggensee som ligger vid Füssen. Där gick cykelleden precis i anslutning till de badande. Füssen är en fin stad och när jag passerade genom gågatan i centrum så var den full med folk.
Precis efter Füssen passerade jag gränsen till Österrike.
När jag lite senare stod och kollade efter boende kom en kille på cykel och frågade om en camping. Jag kunde hjälpa honom med min OsmAnd. Han var från Argentina men skulle studera i Amsterdam. Något gjorde dock att han i stället köpte en billig cykel och gav sig iväg utan något särskilt mål. Han skulle till den där campingen, så fick han se sedan vad han skulle ta vägen.
När jag under dagen mer och mer närmade mig alperna så blev vyerna än mer fantastiska. Det blev många stopp för fotografering. Det har varit ganska lätt cykling med några branta backar. Underlaget har mest varit asfalt, vilket gjort att det kändes lättare. Jag startade dagen på 550 m höjd och är nu uppe på ca 900 m.
Bilder: Mannen som var ute på träningsrunda, första bilden på alperna, annan alpbild, Forggensee, snart Österrike
Väder: soligt, 25-30 grader
Dagens sträcka: Hurlach-Landsberg (i utkanten av)-Asch-Denklingen-Hohenfürch-Schongau (i utkanten av)-Burggen-Lechbruck-Roßhaupten-Füssen-Reutte
Distans 105 km
Totalt 2160 km




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar