Söndag 8/9 Mot toppen

Jag började med att pumpa däcken då jag sett på mitt infohäfte om Via Claudia Augusta att det i stort sett bara är asfalterad väg idag.
Ganska snart kom jag ner till floden Inn, som jag sedan följde uppströms största delen av dagen.
Efter Landeck, ca 25 km mötte jag en gammal bekant, nämligen den 72-årige tysken som jag träffat några gånger. Jag vet inte varför jag mötte honom, vi skulle ju åt samma håll, men det har ju hänt förut.
Det började blåsa mer och mer under dagen och nere i Inns dalgång var det en rätt besvärande motvind.
Det var många vackra vyer som jag passerade i Inns dalgång och med alperna vid dess sida, så jag var tvungen att stanna då och då för att ta bilder.
Jag stannade och åt lunch i Tösens efter drygt 40 km.
När jag passerat Pfunds gick cykelleden över till andra sidan av Inn och då var jag plötsligt i Schweiz. Jag passerade en gränsstation utan att bli stoppad. Efter ett tag kom jag till Altfinstermüns. Där ligger en gammal tullstation på träbron över Inn. Cykelleden gick över bron och alltså in i Österrike igen och här lämnade jag Inn. Här börjar den kraftiga stiginingen från  1000 m till 1400 m vid Nauders. Från början var det grusunderlag i stigningen, ungefär som upp till Fernpaß. Efter ett tag kom jag till en större väg och det stämde inte med min karta så jag blev lite konfunderad. Bilvägen var inte alls lika brant så plötsligt var jag i Nauders. Jag har nu efteråt sett att den sista sträckningen är ändrad, det är inte längre möjligt att cykla den ursprungliga vägen.
Jag hade ringt och bokat boende under lunchstoppet där jag sa att jag kommer till kvällen. Nu var jag i Nauders redan kvart över tre så jag satte mig på ett kafé och tog en kopp kaffe och en typ av bakelse. När jag satt där började det regna så smått.
Nauders, liksom många andra byar i alpsluttningarna, är präglade av skidsässongen. Här finns skyltar om skidskola, skidsportbutiker och många hus med uthyrning av rum.
För några dagar sedan skrev jag att det går bättre och bättre med tyskan, men det gäller inte den här delen av Österrike. Det de pratar här är helt obegripligt.
Bilder: Två vyer från dagens tur och tullstationen Altfinstermüns.
Väder: mestadels soligt, 20 - 25 grader, en del regn på kvällen
Dagens sträcka: Imst-Landeck-Prutz-Ried-Tösens-Pfunds-Altfinstermüns-Nauders
Distans 69 km
Totalt 2285 km


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar