Packningen

Väskor:
Bakväska 1: Gympaskor, badskor, ryggsäck (tunn ihopvikbar att använda när jag inte cyklade), cykelkläder (cykelbyxor, cykeltröja, cykeljacka utan ärmar, cykeljacka med ärmar, sockar 2 par, en Sverigetröja, tunna handskar typ längdskidåkning), plastpåse med matgrejer (morakniv, plastsked, müsli, mugg), toarulle, plastfickor, plastpåsar, liten termos, flaska med vatten (som reserv, två flaskor på cykeln), ett extra par läsglasögon (det var bra för ena paret gick sönder).
Bakväska 2: Kläder (ett par långbyxor med löstagbara ben som jag tänkte använda även för cykling om jag skulle behöva ha värme om benen, shorts, 2 t-shirts, kalsonger, sockar, en tröja lager 2, en skaljacka), tvättmedel (köpte Y3 hemma men det tyckte jag inte var bra så jag köpte vanligt tvättmedel sedan och som jag hällde i en plastpåse), spännband.
Framväska 1: Bygellås, wire att använda för att låsa fast cykeln vid ett träd eller liknande, regnkläder för cykling (jacka, byxor som bara täcker framsidan från midjan till nedanför knät, badhandduk, badshorts, tvål.
Framväska 2: Verktyg (insexnycklar, liten skiftnyckel, små skruvmejslar, en universalnyckelsats för cykel med bl.a. en kedjebrytare, liten avbitartång, liten näbbtång) ståltråd, eltape, silvertape, liten cykelpump, tryckmätare, verktyg för att ta av cykeldäck, cykellagningssats, wire för broms resp växel, kedjeolja, cykelslang, necessär.
Styrväskan: Plånbok, smartphone, glasögon, glasögonfodral, kartor (finns även en plastficka på locket att ha kartan i), skrivblock, pennor.
Från start hade jag även tält och liggunderlag på pakethållaren samt sovsäck i en av bakväskorna.
På kroppen: cykelbyxor, cykeltröja, korta sockar, cykelskor typ mountainbike, cykelhandskar, lätt cykelhjälm.
Kommentarer:
Här är det rätt mycket hängslen och livrem. Man skulle säkert kunna klara en sådan här resa med mindre packning.
I Sverige och Danmark campade jag några nätter men beslöt sedan att ha andra boenden resten av resan. Familjen, som jag träffade under en vecka i Danmark, fick ta med tält, liggunderlag och sovsäck, plus lite annat,  hem.
Regnbyxorna rullar man ihop och fäster runt midjan och när det börjar regna rullar man ner dem och fäster runt benen. Jag köpte dem på Veloform, som jag för övrigt tycker bara har bra grejer.
Cykelskorna, Shimano, köpte jag för ca 10 år sedan för att ha på spinning. De är ju av den typen som man kan gå i, till skillnad från racerskor och de är mycket bättre än jag trodde. Jag blev inte våt om fötterna när det regnade och de är ändå luftiga.
I Danmark hittade jag solglasögon typ pilot, där nedre delen består av läsglas. Så i stället för att hålla på och byta från cykelglasögon till läsglasögon varje gång jag skulle titta på gpsen eller kartan så hade jag ju båda funktionerna i samma par. En fantastisk investering på under en hundring.
Jag tvättade kläder minst varannan dag, oftast varje dag. Efter att ha vridit ur plaggen ordentligt offrade jag boendets badhanduk (det räcker att torka sig efter duschen med lilla handduken) till att hårt rulla in plaggen så att badhanduken sög åt sig så mycket vatten som möjligt. När de sedan fått hänga över natten var de oftast torra på morgonen. Ibland tog jag golvhandduken också för att rulla in kläderna i.
Vikt:
Jag försökte packa tunga grejer så lågt som möjligt, därför verktyg, bygellås etc i framväskorna.
Cykeln inklusive allt fast monterat så som rackar, skärmar, belysning väger 15 kg.
De 5 väskorna väger 4 kg tomma. När väskorna var fylda vägde de i fram ca 3,5 kg var och de i bak drygt 5 kg.
Tält, liggunderlag och sovsäck vägde 3,5 kg tillsammans. Det är inte mycket, tältet var av typ att användas i nödfall, köpt för 199 kr.
Hela ekipaget med fyllda vattenflaskor vägde när jag åkte hemifrån nästan 40 kg. Efter Danmark, när tältutrustning plus lite annat togs bort, var totalvikten nog ca 35 kg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar