Torsdag 12/9 2019, Bad Reichenhall, vandring

I dag blev det vandring till Predigtstuhl, som, upp på ett annat berg än i förrgår. Först 5 km söderut utefter älven Saalach sedan vände jag upp utefter en grusväg med 19% lutning som det stod på en skylt. En annan stig upp var stängd efter oväder under vintern.
Den väg jag tog gick i en dalgång utefter ett mindre vattendrag. Så småningom vek leden av från vägen, genom skogen. Någon gång var det lite öppet landskap.
Uppe vid Schlegelmulde låg en restaurang på 1540 m. Jag hade startat på 480m nånting. Jag gick dock vidare upp till en topp som heter Hochschlegel på 1688 m. Där var det fin utsikt så jag tog lite bilder.
Där vände jag och gick ner till restaurangen och åt. Två tyskar slog sig ner vid mitt bord. De hade kommit upp från ett annat håll, med start i Bayerisch Gmain som ligger strax öster om Bad Reichenhall.
Efter att jag ätit, gick jag några hundra meter till kabinbanan. Här passerade jag också höjden Predigtstuhl, med fin utsikt.
Jag tog kabinbanan ner. Predigtstuhlbahn invigdes 1928 och är världens äldsta originalbevarade kabinbana. Den sköts forfarande inifrån kabinen av en skötare som åker med. Ett tjugotal stående personer kan åka med.
Kabinbanans nedre station ligger precis i utkanten av Bad Reichenhall så jag fick en kort promenad hem.
Väder: Mulet vid starten, men när jag kom upp var det helt klart.
Vandringsdistans: 16 km
Höjdstigning 1.300 m
Höjdförlust: 220 m

Dagens sträcka

Höjdkurva

Över vattendraget utmed vägen upp, låg denna ställning. Det var en lucka under den så att man kan reglera vattenflldet. Om den används, eller om den är fullt öppen, som den var nu, vet jag inte.

Stig upp.

Utsiktsbilder

Innifrån kabinen

Predigtstuhlbahn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar