Fredag 6/9 2019, Deggendorf- Bad Füssing

Det hade tegnat i natt men höll upp mär jag skulle cykla iväg. Jag tog den större bilvägen ner för att slippa den branta vägen som jag tog till hotellet igår. Följde återigen Donau nedströms fram till Passau. Det var lite "omleitung" på ett ställe, men det var otroligt bra skyltat, så det var inga problem att hitta rätt. På ett snnat ställe däremot, var jag lite undrande. Där träffade jag några ungdomar, två killar och en tjej, där tjejen var bra på engelska. De hade träffats under cyklingens gång verkade det som. Jag kunde hänga med dem sa hon, killarna visste vart de skulle. Jag hängde med en kort stund men jag stannade vid ett "Bäckerei" och tog en fika. På den här sträckan utmed floden såg jag flera cyklister cykla åt samma håll som jag, de flesta unga.
Jag följde "Donau radweg" fram till Passau, där jag åt lunch i gamla stan. Här rinner Inn ut i Donau och då började jag att följa Inn åt sydväst i stället. Ganska snart dök en förbudsskylt upp att cykling inte var tillåten, men skyltarna om Inn radweg fanns fortfarande kvar, så jag cyklade ändå. Jag var inte den ende som cyklade där, så jag vet inte varför förbudsskylten var uppsatt. Det fungerade i vilket fall bra.
När jag cyklat någon kilometer på "den förbjudna vägen" kom jag till en gång- och cykelbro över Inn till Österrike. Där var en lika dan skylt om att inte få cykla åt det håll som jag kom. Då kom det några Österrikare i lederhosen och hattar cyklande över. De frågade om jag kom därifrån det var cykelförbud. Jag sa att det gjorde jag och att det hade gått bra, så de tog också den vägen.
Jag fortsatte att cykla på den tyska sidan, men efter ytterligare ett par km valde jag att köra över till Österrike. När jag precis kommit över bron till Schärding, så hörde jag någon säga "men är du svensk?" Det var en kvinna med dotter som såg mig. Jag hade min svenska gulblå cykeltröja på mig.  Vi pratade en stund. De bodde här sedan ett år tillbaka.
Jag cyklade sedan på Österrikiska sidan av Inn. En europacykelled, EV7, går här, så den följde jag. Jag tänkte att jag skulle se någon skylt om zimmer frei, men det var ont om byar här så jag hittade ingen. När klockan närmade sig sex så kollade jag i stället på booking och bokade ett hotell på tyska sidan. Det fanns en bro intill där jag var, så det var bara några km dit.
När jag kom fram till Bad Füssing, som orten heter, så fanns det många hotell där. Jag hade visst bokat boende i ett rekreationsområde med varma källor.
Väder: mulet ca 18 grader
Distans: 110 km totalt 1.282 km
Höjdstigning: 400 m
Höjdförlust: 400 m

Dagens sträcka

Väl skyltad Umleitung

Donau

Bro över Donau

Passau

Bro över Inn

Gång- och cykelbron mellan Tyskland och Österrike

Österrikarna som tog vägen som jag kom ifrån

En spång som jag cyklade över

Trappa med cykelspår

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar