Måndag 2/9 2019, Blšany- Plzen

Det blev frukost på mitt boende. Det var nog bara jag och två tyska män från Berlin som bodde där i natt. Jag pratade en del med dem igår kväll.
Cyklingen var mycket upp och ner i dag också, men ännu lite tuffare. I flera av backarna fanns info om att det var 12% lutning.
Jag passerade flera små byar, men fikaställen lyste med sin frånvaro. Men när jag kom till staden Plasy, som hade en restaurang, så åt jag lunch där. I Plasy låg också ett gammalt kloster.
Det var många humleodlingar utefter vägen. En del hade redan skördats och en del höll på att skördats. Humlen växer upp på höga ställningar som satts upp på åkrarna. Se bilder. Tjeckien är den tredje största humleproducenten i världen, efter USA och Tyskland.
När jag närmade mig Plzen så ställde jag in gps'en på hotellets adress. Jag bokade det igår kväll och det ligger i centrum.
Mitt lilla hotellrum har en liten balkong, så jag tänkte att skulle sitta där och njuta av en Pilsner Urquell, som produceras här i Plzen, innan jag duschade. Jag gick därför ner till baren för att köpa en, men den var stängd. Efter att jag duschat så fick jag se i hotellinformationen att man kunde köpa öl i receptionen. Så fick jag ändå sitta en stund på balkongen med en öl.
På kvällen gick jag en runda på stan och satte mig och åt på en restaurang/pub, en typisk "bierstube".
Väder: Molnigt och 17-18 grader på fm. Växlande molnighet och 20 grader på em.
Distans: 77 km, totalt 975 km
Höjdstigning: 970 m
Höjdförlust: 910 m

Dagens sträcka: Blšany- Plasy- Plzen

Höjdkurva på dsgens sträcka

Humleodling

Humleodling

Humleskörd

Ställningen som humlen slingrar sig upp på.

Typisk väg på dagens cykling

Restaurangen där jag åt middag.

Stora synagogan i Plzen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar