Söndag 15/9 2019, Bad Reichenhall- Rosenheim

Efter 5 dagar i Bad Reichenhall med vandringar och andra utflykter var det dags för den här resans sista cykeldag. Efter frukost och efter att ha sagt adjö till den trevliga värdinnan på det Gästehaus som jag bott på, kom jag iväg ganska tidigt. Efter några km kom jag Piding och där var det ett par hundra meter marknadsstånd uppsatta, där cykelleden gick. Kommersen hade inte kommit igång, så jag kunde ta mig igenom utan större svårigheter.
Jag följde cykellederna Königsee- Bodensee radweg och Salines radweg, i stort sett hela dagen. Några brantare partier förekom, men när jag närmade mig Rosenheim, fanns en cykelbana intill en större väg och då blev det lätt cykling.
Ett ölmärke som jag sett till ofta i de här trakterna är Wieneger Bier. Deras ölbryggeri råkade jag passera. Här i Bayern finns ganska många bryggerier. Jag passerade Traunstein, där jag övernattade på min cykling för två år sedan och strax därefter tog jag lunch.
Jag mötte ganska många långfärdscyklister, så de här cykellederna verkar vara ganska populära.
Jag hade bokat rum på ett hotell i Roseheim, San Gabrieli, som visade sig ha varit ett kloster. I restaurangen var personalen klädda som munkar och hela hotellet har en speciell interiör.
Väder: Soligt, ca 20 grader.
Distans: 98 km, totalt 1.515 km
Höjdstigning: 730 m

Dagens sträcka. 

Höjdkurva

Marknad i Piding.

Cyklade förbi denna alptopp, där jag från andra hållet gick upp på högsta toppen på min första vandringsdag.

Bayersk majstång, Maibaum, i ett samhälle som jag passerade.

Korridor på hotellet.

Dito

Restauranginteriör

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar