Lördag 14/9 2019, Bad Reichenhall, vandring

Idag tänkte jag vandra upp till Predigtstuhl från ett annat håll än förra gången. Jag gick till Bayerisch Gmain och fortsatte upp på stigen. Ganska snart delade den upp sig i två stigar. Den ena var stängd stod det på en skylt. Det var den jag tänkte ta upp och den andra ned. En tjej frågade mig lite om olika stigar upp, hon hade karta och jag gps-app med stigar utmärkta, men vi hittade inte exakt det hon sökte. Hon valde någon annan stig.
Jag följde en bäck upp, ibland på ena sidan  ibland på andra. Det var ganska lätt att vandra,  men brant. Det var den stängda leden som jag valde. Jag tänkte gå så långt det gick. Några andra gick också den leden, en som jag pratade med skulle göra som jag, gå så långt det gick.
När jag kom till branter där stegar och vajrar var uppsatta så blev det lite svårare. Jag gick en bit upp, men sen såg jag att ett stag till stegen/trappan hängde i luften. Det såg inte så säkert ut så jag vände.
Sista delen på nedvägen valde jag en annan stig och då kom jag plötsligt till en festplats, med åkatraktioner och ett enormt tält med bord och servering. Jag åt min lunch där.
När jag varit hemma och duschat och vilat lite så gick jag tillbaka till festplatsen. I öltältet var det fullt med folk, han i lederhosen och hon i typiska bayerklänningar. Alla hade inte den utstyrseln men väldigt många. Öl serverades endast i literkrus. Alltså en vanlig Bayersk oktoberfest. Stans bryggeri, Unser Bürgerbräu, var naturligtvis ölleverantör. Efter mat och en öl gick jag hem, ska ju cykla ca 100 km imorgon.

Väder: mest soligt, lite moln då och då, 18-20 grader.
Vandringsdistans: 15 km
Höjdstigning: 960 m.

"Bäcken", här är det mog en flod när det är snösmältning.

Utsikt från vandringen

Dito

Stege/trappa där grus och sten spolats bort under den.

En annan bäck

Mer utsikt 

Bad Reichenhall från ovan.

Öltältet

Dito

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar