Onsdag 4/9 2019, Plzen- Cham

Idag fortsatte cyklingen söderut. Den tuffaste etappen hittills med nästan 1200m höjdstigning. Jag passerade Bergskedjan Bayericher Wald. Cykelrutten som jag följde, Prag - Plzen - Eschlkam, gick ändå där bergskedjan är lite lägre, mellan Oberpfälser wald (på tjeckiska Český les) i norr och Bayerischer wald (Šumava) i söder.
Det är ett böljande landskap här och det blev en tur upp till ett berg på 660 m höjd. Den topptuten hade jag inte räknat med, men både min gps och cykelleden, sa samma sak. När jag ändå var där så ställde jag cykeln och gick upp till toppen. Där var det en ruin från ett slott och utsikt åt åtminstone ett håll. Två tjejer på mountainbike hade hittat hit upp och på vägen ner träffade jag några skolgrabbar som sa något på tjeckiska. English? undrade jag och fick frågan på engelska. Ytterligare en cyklist med packning mötte jag på vägen ner.
Det var mycket cykling på landsbyggd så det blev ingen riktig lunch  som jag hade befarat. Jag fick äta av min hemmagjorda müsli samt müsli-bars, snickers etc. som jag hade laddat upp med.
Väder: Soligt, runt 20 grader på dagen, svalare på morgonen.
Distans: 111 km, totalt 1.086 km.
Höjdstigning: 1.170 m
Höjdförlust: 1.070 m
Dagens sträcka

Höjdkurvan

Floden Radbuza, som rinner genom Plzen, hade jag följe med i början av dagen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar