Onsdag 11/9 2019, Berchtesgaden, "Örnnästet"

Jag upptäckte att jag inte bodde så långt ifrån Hitlers Örnnästet, eller Kehlsteinhaus som det heter på tyska. Jag var på turistinfon och frågade hur man tar sig dit. Jag fick instruktioner om hur man åker, men hon ville inte prata så mycket mer om det. Det är ju en mörk fläck i Tysklands historia. Först buss till Berchtesgaden, sedan en annan buss till Oberzalsberg. Här finns bilparkering och informationscenter om Hitler och nazismen. Här är också sista parkeringen  för bilar. Upp till borgen kan man endast ta sig genom att gå, cykla eller åka med buss. Det är en väldigt brant väg upp så jag tog buss upp. Det går flera bussar samtidigt upp, det går bara att mötas på ett ställe.
Väl uppe så finns en gångtunnel till hissen som går ytterligare 100 m upp till Örnnästet på 1820 m. Nu finns endast en restaurang i byggnaden samt en kiosk här uppe, plus en stig till en utsiktsplats. Tyvärr var det en mulen dag, så huset låg mest i moln så utsikten var inte så bra.
Det är nog mest utlänningar som åker hit, väldigt mycket amerikaner. När jag hade köpt en kopp kaffe och en "saltkringla" så hörde jag ett par som pratade svenska. Jag började prata med dem om lite av varje. När jag sa att jag cyklat hit och planerade att åka tåg hem via Hamburg så blev jag erbjuden att åka lastbil hem. De hade ett åkeri och gick ofta med tomma bilar hem. Jag skulle bli avsläppt i Helsingborg och därifrån kan jag åka med Öresundståg hem. Jag fick deras telefonnummer, så jag kunde kontakta dem när jag planerat min resa hem.
Intrycket är mest att nu har jag varit här och sett hur det ser ut, inte så mycket mer.
På vägen hem stannade jag i Berchtesgaden och åt en sen lunch. Nu hade också molnen försvunnit så det blev en skön eftermiddag.

Gångtunneln till hissen.

Örnnästet.

Utsikt från Örnnästet.

Utsikt från Örnnästet 

Matjessill och potatis i Berchtesgaden. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar