Måndag 9/9 2019, Burghausen- Bad Reichenhall

Det blev frukost på boendet tillsammans med fyra damer och en herre. Efter frukost bokade jag rum på ett Gästehouse i Bad Reichenhall. Det ligger lite sydväst om Salzburg, på tyska sidan, lite i början av alperna. Orten ligger på 470 meter och med gott om vandringsleder på höjder runt om.
Burghausen ligger på tyska sidan så jag cyklade över till Österrikiska sidan om floden Salzach igen. Leden följde floden ganska väl, förutom i början där man måste ta sig upp ca 150 höjdmeter. Så småningom cyklade jag över till tyska sidan igen. Min plan var ju inte att jag skulle följa Salzach till Salzburg, men de ändrade planerna gjorde att det ändå nästan blev så. Strax före jag kom till Salzburg så kommer floden Salach och ansluter till Salzach. Det är Saalach som rinner genom målet för dagen, Bad Reichenhall.
Vid ett tillfälle när jag stod och tittade på min gps så kom en kille från motsatt håll. Han stannade så vi pratade en stund. Det var en 24-årg tysk som var på väg att avsluta en 6 månaders resa i Europa. Han hade följt Europas kuster med start i Storbritannien och vidare ner mot södra  Portugal/Spanien, södra Italien, ner till Grekland och alla andra länder utmed kusterna. Jag berättade lite om mina resor och så pratade vi om cyklar bl.a.
Något tiotal km innan jag skulle vara framme så var det en ombyggnad av vägen så det fanns en skylt om det. Jag missuppfattade lite vart jag skulle cykla så jag fick kolla på min gps igen så jag inte cyklade åt fel håll. Ett annat par med väskor (jag såg att de var låbgfärdscyklister) var på väg åt det stängda hållet, så jag ropade "gesperrt" åt dom. De kom tillbaka till mig och de sa att de kom från Bad Reichenhall. Då sa jag att jag kan visa var jag kom ifrån. Vi cyklade iväg och de tog vägen som jsg kom ifrån och jag cyklade mot den omlagda vägen till mitt mål. När jag kom til Bad Reichenhall och la in mitt boendes adress på gps'en kom paret cyklande. Jag frågade: "Är ni tillbaka här igen". Då sa de att det var hit de skulle. Jag hade missuppfattat och trott att de kom härifrån, så jag bad om ursäkt. De hade också gps, så de förstod nog ganska snart att de var på fel väg.

Väder: Regn fm, mulet em, 10-13 grader
Distans: 76 km, totalt 1.417 km

Dagens sträcka

Lite kyrkligt utefter vögen

Bro vud Laufen

Den unge tysken efter 6 månader i sadeln
Närmar mig alperna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar