Tisdag 10/9 2019. Bad Reichenhall, vandring

Idag stod vandring i bergen på programmet. Igår hann jag in på turistinformationen 5 min innan de stängde. Jag frågade vad jag skulle göra först, när jag är här. Jag sa att jag är en erfaren vandrare. De föreslog vandring till Zwieselalm på berget Hochstaufen. Zwieselalm ligger på ca 1400 m höjd och där finns en Hütte som har lite förfriskningar och något att äta. Bad Reichenhall ligger på 470 m. Sedan finns toppen Zwiesel högre upp på 1782 m, men dit behövde man inte gå, det skulle vara fin utsikt från Zwieselalm.
Det är klart att jag skulle gå till högsta toppen, så det planerade jag för. Jag hade köpt lite fikabröd, nötter och snickers innan och från mitt boende fick jag ta med så mycket som fanns i min brödkorg, plus pålägg.
När jag kommit en bit upp så fanns en skylt om att Zwieselalm var stängd. Jag blev lite bestört först, för jag trodde att det var stigen som var stängd. En del vandringsvägar har stängt pga vintern som varit, med mycket snö och en del ras. Sedan kom jag på att det var nog bara Hütte som var stängd. Så var det också, såg jag när jag om dit. Många skärmflygare startade härifrån och där åt jag lite av min matsäck. Det var verkligen fin utsikt härifrån.
Jag fortsatte sedan min vandring uppåt till Zwiesel och när jag kom dit upp så såg jag två toppar med några 100 m mellanrum. Den ena heter Zennokopf. Här träffade jag också flera andra vandrare, mest ungdomar. Här var utsikten fantastisk, så gott som runt om. Det fina vädret gjorde att utsikten blev än bättre.
Jag såg att några andra fortsatte att gå i riktning mot orten Inzell, bort från Bad Reichenhall, som jag kom ifrån. Jag kollade på min gps-app och såg en stig till en topp åt det hållet som de gick och sedan en stig tillbaka till Zwieser Alm. Jag frågade en person som hade kommit från Inzell, men hon trodde att det skulle bli för långt med den rundan. Jag gick ändå åt det hållet, det skulle ändå gå att gå tillbaka samma väg.
Nu började den riktigt roliga vandringen med klättring med hjälp av händerna, ibland med hjälp av vajer, vandring på bergskam och fantastisk utsikt. När jag varit på den toppen, Gamsknogel 1750 m, följde jag den led som gick tillbaka till Zweiser Alm. Den här var också utmanande med vandring upp ock ner i bergig terräng.
Från Zweiser Alm gick jag samma väg som jag kom. Jag hade tillräckligt med vatten med mig och nötter och snickers så att jag klarade mig hela vägen.
På mitt boende fanns öl i kylen som man kunde köpa, och den intog jag på min balkong innan duschen. Det var en riktigt bra belöning. Sedan blev det en sen middag i centrum.

Väder: soligt, över 20 grader
Vandringsdistans: 22 km
Höjdstigning: 1460 m

Dagens vandring

Höjdkurva

Stängt.

Skärmflygare

En av topparna. 

Fin utsikt för fika.

Kamvandring.

Utsikt.

Klättring.

Utsikt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar