Lördag 7/9 2019, Bad Füssing- Burghausen

En regnig dag på cykel. Jag startade med att cykla tillbaks ett par km till Inn och över till Österrike. Där följde jag deras Inn radweg. Leden gick ofta på skyddsvallen och på grus. Eftersom det hade regnat en del så blev det lite trögare att cykla i gruset.
Jag mötte en del cyklister idag, jag cyklar ju motströms och de flesta väljer att cykla medströms. Bl.a. mötte jag två män som signalerade åt mig sina signalhorn och hejade. När de passerade såg jag deras flaggor på pakethållaren. De var norrmän så jag stannade och ropade efter dem, men jag reagerade för sent, så de hörde mig inte. Vid ett tillfälle mötte jag en kolonn med säkert 20 äldre cyklister, alla på e-bike.
Inn har  dämmts upp med flera kraftverk utmed där jag cyklade. Det medför att floden på flera ställen låg högre än marken på andra sidan skyddsvallen. Jag såg vid något tillfälle pumpstationer som pumpar upp vatten till floden, som samlas utanför skyddsvallen. Vid ett par tillfällen var det för brant ner mot Inn så det behövdes ingen skyddsvall, då gick cykelleden upp på berget i stället.
Strax söder om orten Braunau am Inn, viker Inn av mot nordost och i stället kommer Inns biflod Salzach från sydväst. Jag cyklade då utefter Salzach i stället. När jag kom till orten Ach så tänkte jag avsluta cyklingen för idag, trots at jag inte hade cyklat så långt. Jag behövde planera min rutt, jag hade inte tänkt att följa Salzach ända till Salzburg. Jag hittade ett lämpligt boende på andra sidan floden, i gamla stan i Burghausen som jag bokade för två nätter. Det ligger i Tyskland för här bildar Salzach gräns mot Österrike.
När jag kom till mitt boende, Altstadtpension, så fanns en skylt med telefonnummer som jag ringde. Värdinnan sa att hon kommer om 5 min. Jag kunde ställa in cykeln i en transportgång genom huset som ledde till en innegård. Cykeln och väskorna hade samlat på sig en massa grus. Värdinnan hittade en borste så hon hjälpte mig att borsta bort det mesta av gruset på väskorna. Cykeln behövde spolas av och hon hjälpte mig med det också. Hon hade en vattenslang i garaget, så jag fick ställa cykeln på innegården och spola av det mesta.
Jag hade inte ätit någon riktig lunch idag så efter duschen gick jag ut för att hitta något. I närheten av mitt boende finns ett litet torg och där utanför ett café stektes det hamburgare. Det var nog lite extra ordnat eftersom det var lördag. Det passade mig bra att inte äta så mycket nu, för jag tänkte äta middag lite senare. Det blev en hamburgare och en öl vid ett ståbord.
Sedan gick jag upp till borgen som ligger ovanför Altstadt. Därifrån var det fin utsikt ner mot staden och Salzach.
Efter lite vila på rummet gick jag ut för att äta middag. Jag har inte ätit pizza på hela den här resan, vilket är konstigt, för jag har ofta hittat pizzerior på mina cykelresor. Nu var jag sugen på pizza, så det blev det.
När jag gick hem hörde jag skratt från det lilla torget jag nämnde förut. När jag gick dit så hörde jag att det var en ståuppkomiker som underhöll på caféet. Det var inget för mig, jag är för dålig på tyska.

Väder: Regn på fm, mulet på em, 15-18 grader
Distans: 59 km, totalt: 1.341 km
Höjdstigning: 230 m
Höjdförlust: 200 m

Dagens sträcka

Höjdprofil

Dagens utstyrsel

En hamburgare och en öl på torget

Altstadtpension

Utsikt från borgen

Utsikt från borgen

Borgen sedd från staden

Porten till Altstadt

Porten sedd från Altstadt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar