Måndag 16/9 2019, tåg Rosenheim- Mannheim

Frukost på hotellet, sedan cykling 1,5 km till stationen. Fick ta hiss ner en våning för att kunna ta mig till rätt spår. I hissen fick jag sällskap av en man med bagage, som också skulle med ett tåg. Vi pratade om min cykling och han tyckte att det krävdes en del för att cykla ensam och frågade sedan vad jag hade jobbat med. Ja sa att jag var ingenjör, det kunde jag nästan gissa sa han. Han menade väl att jag är van att hitta lösningar på ev. problem som dyker upp.
När jag kom till rätt rätt plattform, hörde jag ett par som pratade engelska, så jag började prata med dem. De var från Arizona i USA och gjorde en Europaturné på cykel två gånger om året. Det har de gjort i många år. Sedan tre, fyra år tillbaka använder de nu e-bike. Han sa att det tog ett bra tag innan han accepterade tanken på att inte cykla på en "riktig" cykel. Nu kunde han inte tänka sig något annat, med nya höftleder, nya knän, ny skuldra och överviktig, som han sa. Han var 75 år, hon kanske något yngre.
Man får ju inte ta e-bike på flyget så jag frågade om det. De lämnar cyklarna i Europa hos en cykelhandlare sa de, de kommer ju hit två ggr om året, april-maj resp augusti- september. Den här omgången har de cyklat i sex veckor. De hade inga väskor hängande på cykeln, utan en vagn som såg ut som en golfvagn, som var fastsatt i sadelstolpen.
Vi hjälptes åt att få upp cyklar och bagage på tåget. Cykelställen är numrerade och när man köpt en cykelbiljett så får man en viss plats för cykeln.
Jag skulle gå av tåget i Stuttgart, så amerikanen hjälpte mig att få av allt, cykel och fyra väskor. Innan vi skildes åt, sa han att jag skulle skaffa en e-bike. Det kanske jag gör när jag är lika gammal som dig, sa jag.
Jag hade en dryg timma på mig innan tåget till Mannheim skulle gå, så jag passade på att ta lite snabblunch på stationen. I Mannheim hade jag bokar rum på ett hostel. Adressen dit var D2 10. Centrum har raka gator i räta vinklar, som i ett chackmönster och varje block har en beteckning med en bokstav och en siffra. Där jag bodde är blocknumret D2, t.ex. Centrum har alltså inga gatunamn. Vissa block är ett torg, så det är inte bara byggnader. Det blir ju väldigt lätt att hitta, bokstäver åt ena hållet och siffror vinkelrätt. Jämför New York.
Vandrarhemmet ligger mitt i detta centrum, men det fattade jag inte först utan jag gick till turistinformationen och frågade var centrum låg. De tipsade om var torgen med restauranger låg, och nämnde en Mexikansk restaurang. Jag har inte ätit Mexikansk mat på hela resan, så det fick det bli den sista kvällen i Tyskland.

Paret från Arizona

Deras cyklar med "golfvagn"

Vattentornet i Mannheim.

Ytterligare bilder från Mannheim:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar