Tisdag 3/9 2019, Plzen

I dag vilade jag från cyklingen. En lugn morgon med frukost på hotellet och lite tvätt och bloggskrivande. Framåt lunch gick jag de två kilometrarna till Pilsner Urquells bryggeri, Pizensky Prazdroj. Rundturen med engelsktalande guide skulle börja kl. 13, en stund efter jag kom. Det blev en intressant rundtur och mycket information. Rundturen avslutades med att vi nere i den svala källaren fick ett glas med ofiltrerad öl direkt ur ekfat.
Lite kort om infon som jag uppfattade det: Efter att öl hade producerats av många i stan med olika recept och kvalité beslutade några höjdare i stan att man skulle göra ETT öl med bra kvalité. Man tog hit en tysk från Bayern 1842 och han tog fram ett recept som fortfarande följs. Öl innehåller bara fyra ingredienser, vatten, korn, humle och jäst. Vattnet tas 100 m ner i marken. Här är det sandsten så det filtreras bra. Humlen tas bara från ett ställe här i Tjeckien.
Många andra ölsorter har produktion på flera orter ute i världen, men Pilsner Urquell görs bara i den här fabriken i Plzen. Företaget har haft lite olika ägare, men nu ägs det av japanska Ashai.
Plzen är en stad sedan 1300-talet och har nu ca 170.000 invånare. Jag såg att de har både spårvagnar och trådbussar.
Efter visningen åt jag lunch på Pilsner Urquells restaurang. Döm om min förvåning när menyn var exakt samma som när jag åt igår kväll. Sen såg jag att restaurangerna har samma namn.
Jag gick hem och vilade en stund och sen gick jag till centrum och drack ett par ofiltrerade pilsner Urquell, och åt samtidigt middag.

Porten till bryggeriet, f.d. stadsport. Vägen till Prag gick förr här och bryggeriet byggdes ut på båda sidor av vägen. Bryggeriet köpte sedan marken så vägen till Prag fick läggas på annan plats.

Botten på ölflaskor i mörkt och ljust grönt.

Några bilder från bryggeriet:


Några bilder från Plzen:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar