Tisdag 17/9 - Onsdag 18/9 2019, Tåg/båt Mannheim-Göteborg

Idag åkte jag tåg från Mannheim till Kiel, med byte i Hamburg. Jag hade beställt plats för cykeln och platsbiljett för mig. Cykelställena i tåget till Hamburg är numrerade så man vet var man ska ställa, eller hänga, cykeln.
Tåget hade problem med en dörr, så det blev en mindre försening vid ett tillfälle. Sedan blev tåget alltmer försenat så jag såg att jag inte skulle hinna med min anslutning till Kiel i Hamburg. Jag har registrerat mig på Deutsche Bahn så jag fick ett meddelande från dem vilket tåg jag kunde ta i stället. Jag hann med det tåget och behövde inte boka någon plats på det tåget, utan det var bara att ta med cykeln in i vagnen för cyklar.
Jag var i Kiel drygt en timma innan Stena Lines färja skulle gå. Det tar bara några minuter från tågstationen till incheckningen på Swedenkai och jag kunde cykla ombord direkt.
Efter att ha installerat mig i hytten åt jag av middagsbuffén på båten. Efter sömn blev det lite frukost på båten och strax efter nio cyklade jag iland i Göteborg och vidare den korta vägen hem.
Den här resan startade jag med tåg till Lund den 18 augusti och kom hem igen med färja den 18 september. Däremellan har det varit drygt 1.500 km cykling och vandring i Säschische Schweiz i Tyskland, Čerske Švycarsko i Tjeckien samt i Bad Reischenhall i alplandskap i sydöstra Bayern.
På den här cykelresan blev det cykling i Polen för första gången. Tyskland Tjeckien och Österrike som var de andra länderna jag cyklade i, har jag cyklat i förut.
Vi får se när och var nästa långfärdscykling blir. Jag har lite idéer.
Klart slut, för den här gången.

Cykelupphängning på tåget

Cykeln fastsurrad på båten.

På färjan i Swedenkai i Kiel. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar