Lördag 31/8 vilodag i Nürnberg

Först några ord om Main-Donau kanal som jag följde igår. Den byggdes under andra hälften av 1900-talet och är en del i vattenförbindelsen mellan Nordsjön och Svarta Havet. Den har många stora slussar som kan frakta 110 m långa pråmar. Igår passerade jag också flera akvedukter.
Efter att ha bloggat och tvättat kläder tog jag tunnelbanan från Gustav Adolf straße?! Jodå, gatan har fått sitt namn efter min kompis Gustav II Adolf. Ännu en gång träffar vi på varann.
Det är tre stationer till gamla stan, som ligger innanför murarna. En å rinner rakt igenom och flera broar, fria från biltrafik, går över den. Det är en mycket trevlig del av staden med många små torg, fontäner och statyer. På många av torgen och broarna är det marknadsstånd. Här finns naturligtvis också många restauranger och barer. Enligt informationen om Nürnberg är det en säker och ren stad, vilket jag håller med om. Jag kunde naturligtvis inte undgå att dricka ett par weissbier.



1 kommentar:

  1. Hej Kjell. Hoppas att allt är väl med dig. Det skulle vara intressant att få höra hur du känner dig i kroppen efter all denna cykling.Jag jämför med mig själv och min "cykelresa till jobbet". Dag 1 efter semestern. Steg upp 0615 ,åt stadig frukost, äntrade cykeln 0645 för att anträda resan till jobbet. Halvägs efter c:a 2 km, första uppförsbacken började jag fundera vart kondisen tagit vägen Nåväl det planade ut och jag började lugna ner mig, Då dök det upp en gammal dam 70+ som körde om mig. Vad göra? Växla ner och dra. Henne klarade jag och anlände till jobbet genomsvett kl. 0700 och blev sittande i omklädningsrummet för eftersvettning. Hade torkat till 0720 och började jobba. Dagens enkelresa Frostakällan till Volvo c:a 4 km tid 15 minuter. I morgon blir det vilodag. Jag är imponerad av att du orkar. Ha det bra. Hälsningar Thomas

    SvaraRadera