Lördag 17/8 vägen till Lubeck

Dagen  började med duggregn men det slutade ganska snart. Följde de skyltade cykelvägarna från Burg till bron över Fehmarn sund. Det blev grusvägar och sandbankar utefter kusten, det funkade det också.
Väl på fastlandet körde jag i närheten av Helingenhafen så jag åkte in och köpte ett par flak med öl att ta med till Italien.
Följde sedan mest cykelvägarna i anslutning till bilvägarna ner till Neustadt in Holstein, där jag åt lunch. Härifrån till Lubeck följde jag navigeringen från OsmAnd+.
OsmAnd+ är den app som jag har laddat ner och använder som gps. Via den laddade jag ner kartor innan jag åkte hemifrån så att jag kan navigera off-line. Appen kostade ca 60 kr tror jag.
Från Neustadt kom jag ner till den flera km långa sandstranden i bukten mellan Neustadt och Niendorf. Jag trodde ett tag att jag hamnat på Rivieran.
OsmAnd + ledde mig vidare in mot Lubeck. Sista biten guidade en kvinna på cykel, som skulle åt samma håll, mig in till Lubeck. Det var på cykelvägar med olka kvalitet och en del genvägar. OsmAnd + valde samma väg såg jag, men det var trevligt mrd lite sällskap. Hon tyckte nog också att det var trevligt med sällskap för hon trampade på i ett för henne lite för högt tempo. Hon var ganska trött när vi skildes åt trots att jag tyckte att jag tog det väldigt lugnt.
Väl inne i centrum letade jag efter boende ett tag innan jag bokade två nätter på hotell Wakenitzblick. Innan jag bokar frågar jag alltid om de har säker förvaring av min cykel.
Det blev inget ölinköp i Helingenhafen trots allt.
En fördel med att följa cykelvägarna som jag gjort idag är att jag kommer till olika samhällen och parker och ibland slogsstigar (som på något ställe idag). Det går lite långsammare, men det blir roligare.
Dagen avslutades med en Lubecker pannfish i rådhusets källare,  Ratskeller zu Lubeck. Fint ska de va, men det var ändå inte dyrt. 
Dagens sträcka: Burg-bron över Fehmarn sund-Neukirchen-Grube-Grömitz-Neustadt in Holstein-Sieksdorf-Scharbeutz-Bad Schwartau (i utkanten)-Lubeck.
Distans 102 km (inkl lite kringåkande i Lubeck)
Totalt 750 km

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar