Måndag 19/8, kanal och flod

Cyklade från hotellet 9.30 under ledning av OsmAnd. Nu la jag till röst och hörsnäcka och då kunde jag ha telefonen i styrväskan. Efter någon mil kom jag ner på Alte Salzstrasse som cykelleden heter. Den går utefter Elbe-Lubeck kanal. Kanalen är 67 km lång och har 7 slussar som ligger lite utspridda utefter kanalen. Eftersom pråmar går där är slussarna ganska långa.
Cykelleden Alte Salzstrasse har fått namnet av att man på medeltiden fraktade salt den här vägen, såg jag på en infoskylt utefter vägen.
Leden är en grusväg med två ganska jämna spår. Jag såg några båtar och pråmar och mötte en hel del cyklister,  men inga samhällen syntes till. Det blev så småningom en ren transportsträcka.
Vid Lauenburg förbinds kanalen med Elbe, se bild. När jag kom dit började det regna och det gjorde det till o från hela eftermiddagen.
Efter en lunch var det så dags att följa Elbe. Leden går på den södra sidan, men det finns cykelleder även på andra sidan. Det är bra skyltat så man behöver varken karta eller gps. Det blev en omväxlande resa med asfalterad väg, betongväg, grusad åkerväg, skogsväg och vanlig landsväg. Ett avsnitt mot slutet av dagen var en riktigt dålig, spårig skogsväg med en brant uppförsbacke där det var svårt att komma upp i regnet och nedför var inte så lätt det heller. Jag funderade på om jag verkligen cyklat rätt, men plötsligt kom jag till en by, Tiessau. Då var klockan 19, så när jag såg en skylt om uthyrning av rum tyckte jag att det kunde vara slut med cyklandet i regnet. Rummet i ett privathus var ledigt och mat lagade värdparet till åt mig också.
Väder: Mulet, mest regn på em, mot kvällen ihållande
Dagens sträcka: Lubeck-Lauenburg-Boizenburg-Bleckede-Darchau-Tiessau
Distans 124 km
Totalt 874 km

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar