Fredag 30/8

Dagen började med att jag vid frukostbordet planerade och sökte info på nätet om lämplig fortsättning. Wi-fi, eller hotspot som dom säger i Tyskland, fungerade inte i mitt rum så jag fick göra det vid frukosten. Ett tyskt par som också reste runt på cykel frågade vart jag skulle. Då fick jag tillfälle att fråga om lite råd. Båda sa vi några ord på engelska och några på tyska, det går att konversera så bara båda bjuder till. Jag har träffat på några på restaurang och boende som bara blir irriterade när man pratar dålig tyska. 
Någon sträcka öster om Nürnberg, tipsade paret om, var mycket uppför och nedför så den ska jag inte ta. De visade hur deras resa såg ut på min karta på cykelleder.
Leden dom jag fastnade för heter Fränkische Schweiz Radweg och går från Bayreuth till Forchheim, en sträcka på 65 km. Jag hittade en gpx-fil över sträckan som jag laddade ner så att jag skulle kunna följa den via OsmAnd (gpsen). Från Forchheim söderut hade jag redan gpx-filen nedladdad, nämligen D route 11.
Hemma laddade jag ner två rutter, D route, eller D-Netz,  10 och 11. D (Deutschland) Netz är långa cykelleder som sträcker sig genom hela Tyskland. D-Netz 10 går från Hamburg till Dresden (ja in i Tjeckien förresten). Den går utefter Elbe (även kallad Elbe Radweg) och var den jag följde till strax efter Magdeburg. Sedan följde jag Saale Radwanderweg som är en del av D Netz 11 som jag följde till Bayreuth.
Här i Bayern finns det väldigt många cykelleder och vägvisningen är bra.
Pga planeringen på morgonen kom jag inte iväg förrän klockan var närmare elva.  Leden mellan Bayreuth och Forchheim var fin att cykla. Jag åt lunch på en restaurang som ägdes av ett bryggeri. Jag pratade med en tysk som bodde i närheten och han sa att det finns många micro-bryggerier i de här området. Jag åt schnitzel och för första gången på resan tog jag en öl på lunchen. Annars har jag suttit med mitt mineralvatten när andra cyklister läskat mig med sin öl. På den här sträckan är det ju ganska lätt cykling. Trodde jag. Nästan direkt efter lunchen, proppmätt som jag var, bar det brant ner i en ravin och det var lika brant uppför. Måste erkänna att jag gick en bit.
Från Forchheim cyklade jag söderut mot Nürnberg. Leden gick i stort sett på kanalbanken till Donau-Main kanal. Eftersom det var plan cykling, lite uppför pga slussarna, så bestämde jag mig för att ta mig till Nürnberg. Jag struntade i vägvisningen och körde på tills jag var i jämnhöjd med stadens centrum och då svängde jag av. Några km från centrum började jag kolla boende. Jag ringde på ett bettundbike som var fullbokat och tackade nej till ett gasthaus som jag tyckte var för dyrt. Det blev ändå ett fyrstjärnigt hotell som jag bokade för två nätter. Portieren på hotellet tyckte att det var så fantastiskt att jag cyklat från Sverige att han uppgraderade mitt rum till ett dubbelrum högst upp, på fjärde våningen, med egen balkong.
Bilder: Bryggeriet i Breitenlesau, vi cyklister hejar på varann, Donau-Main kanal akvedukt, pråm på kanalen
Väder: mestadels soligt, 20-30 grader
Vägsträcka: Bayreuth-Plankenfels-Breitenlesau-Ebermannstadt-Forchheim-Herzogen Aurach-Nürnberg
Distans 114 km
Totalt 1775 km



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar