Måndag 26/8, ner å upp, upp å ner......

Som sagt mycket upp och ner, mest upp. Jag färdas ju uppströms. Däremot ingen klättring till någon borg. Även idag fick jag fundera lite några gånger på resväg. Ibland var skyltningen och OsmAnd's gps inte överens. Då fick jag välja någon, oftast valde jag skyltningen. Ibland var skyltningen bara borta, då var det bara att följa OsmAnd. Efter ett tag går de ändå ihop.
Jag åkte inte igenom så många större samhällen eller städer, rutten gick mer förbi dem. Bl.a. staden Jena (drutten såg jag inte till) en ganska stor stad med spårvagnstrafik. När jag skulle äta lunch var det bara små byar jag cyklade igenom och de matställen som fanns var stängda. Jag åt av min reservproviant, müsli och snickers, hela dagen. Det gick bra det också.
Vid min sista matpaus kollade jag hur långt jag skulle åka och var det fanns ställen att övernatta på. Jag upptäckte att det inte fanns så många efter Kaulsdorf så jag tänkte att jag får väl övernatta där. Jag hade annars tänkt åka längre.  Dessutom kom jag på att jag inte hade tagit ut pengar så det måste jag fixa. De senaste dagarna har jag inte kunnat betala med kort, det är Cash som gäller här. Just i Kaulsdorf finns det två banker såg jag när jag sökte på i gpsen.
De sista 6-7 kilometerna till Kaulsdorf var det två branta stigningar på ca 80 höjdmeter. Som tur var, så var stigningarna och utförsbackarna asfalterade på en annars dålig grusväg. Efter det, var det ganska ok att stanna här.
Middag på Gasthof zur Grünen Eiche, där jag bor. Där har de en efterrätt som heter Schwedenbecher, 2 köstliche Kügeln Bourbon-Vanille Eis mit Apfelmus und Eierlikör, gekrönt von einer Sahnehaube. Vad det är får ni lista ut själva. Jag åt det inte, tog en extra Weißbier i stället.
Väder: mulet 15-22 grader
Dagens sträcka: Großheringen-Camburg-Dornburg-Jena-Kahla-Rudolstadt-Saalfeld-Eichicht (vid Kaulsdorf)
Distans 101 km
Totalt 1455 km

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar