Fredag 23/8 Saale Radwanderweg

Nu börjar jag följa Elbes biflod Saale uppströms. Efter att det har varit ganska platt de senaste dagarna kommer det att bli mer upp och ner nu, vilket jag fick känna på i slutet av dagen.
Cykelvägarna fortsätter att vara av skiftande karaktär. Det har förvånat mig att en del avsnitt är i så dåligt skick på de officiella cykellederna. På Elbeleden dräller det ju av cyklister.
Från Barby fanns en genväg att åka några kilometer till byn Gross Rosenburg där man får ta den lilla färjan över till östra sidan av Saale.
I Staden Bernburg stannade jag till lite för att handla lite bröd och pålägg, bananer och snickers samt äta lunch. Jag var också i en bokhandel för se om jag kunde få tag på infon om bettundbike för Saale cykelled, men det gick inte nu heller.
Jag fick sällskap med en tysk på mountainbike ett tag. Just där var det ett lämpligt underlag för hans cykel, för det var väldigt lerigt och spårigt. Tur att det inte hade regnat på ett tag. Han hade en gps monterad på cykeln så det var enkelt för honom att hitta rätt. Han hade, liksom jag, märkt att gpsen och skyltningen ibland inte stämmer överens. Jag har tyvärr ingen hållare till min smartphone så jag kan inte följa gpsen på samma sätt. Det finns en plastficka på styrväskan där jag lägger kartan. Jag har försökt lägga telefonen där, men det syns väldigt dåligt genom plasten. Däremot kan jag, vilket jag gjorde i slutet av dagen, ha telefonen i väskan och med hjälp av örsnäckan lyssna på vart jag ska.
De senaste dagarna har jag fått mer och mer öststadskänsla. Sämre underhållna vägar, nedlagda fabriker och dåligt underhållna hus lite här och där.
När jag kom till Halle, som var dagens slutdestination blev jag lite konfunderad för där gpsen och skyltningen ledde mig satt det en bock över vägen, efter en stunds åkande fram o tillbaka beslutade jag att ändå ta den vägen. Några män med gula västar sa något när jag passerade men jag hörde inte vad. Det förstod jag lite senare när det var helt stängt med högt staket och en annan guling visade en alternativ väg. Efter ett tag visste jag inte riktigt var jag var utan stannade för att orientera mig och kolla var jag skulle söka boende. Det finns lite info om boende i min karta som jag köpte häromdagen. En kvinna kom och ville hjälpa till trots att hon hade lite bråttom, förstod jag. Efter ett tag kom en ung man i min egen ålder och frågade om även han kunde hjälpa till. Han visste om ett bra "Pension" sa han och eftersom han hade cykel så kunde han visa mig. När vi kom dit så visade det sig att det var fullbokat. Mannen sa att då åker vi till nästa ställe, det jag hade sett som annons på kartan. Det var nog mer än en km dit. När vi var där gick han in och sa att han hade en vän från Sverige som behövde rum. Det hade de, så det löste sig den här gången också. Eftersom jag tyckte att det var dags för en vilodag så bokade jag två nätter. Jag tackade mannen och han sa att jag inte fick missa karnevalen som var här. Det var den som hade ställt till det med min cykling.
Karnevalen, ungefär som Göteborgskalaset eller Skövde matfestival, fast mycket större än den senare. När jag checkat in och duschat gick jag dit. För att komma dit var det bara att gå ett par hundra meter. Området låg utefter floden på en väldigt lång sträcka. Efter lite mat där gick jag hem och la mig.
Bilderna:
På en vägsträcka fanns det insektshotell. De tre andra bilderna är exempel på olika typer av väg. Stenbelagd väg (hopplös att köra på med mina välpumpade däck, de finns i byarna), betongvägar och grusvägar.
Väder: mulet, 20-22 grader
Dagens sträcka: Barby-Nienburg-Bernburg-Ausleben-Wettin-Halle
Distans: 99 km
Totalt 1250 (500 km sedan förra vilodagen i Lubeck )



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar