Söndag 18/8, Lubeck

En regnig dag i Lubeck. Dagen ägnades åt handtvätt, planering och turistande.
Turistade runt i die alte stadt. Var också på tourist information för att få lite info om cykelrutter och boende, men de visste inte mycket. 
Det finns bettundbike-boende i Tyskland. För att få den statusen finns en del kriterier att uppfylla, bl.a. att det ska finnas säker förvaring av cykeln.
Jag stannade på hotellrummet på em och planerade den fortsatta resan. Tanken är att jag ska följa Elbe uppströms och sedan bifloden Saale. De är officiella cykelrutter, D-netz Route 10 resp 11.
Jag hittade gpx-filer (så att jag kan följa rutterna via OsmAnd +) och info (med bl.a. bettundbike-boende) på pdf som jag laddade ner till min smartphone. Jag hittade också information om att det mesta är återställt efter översvämningarna i våras. Några få omleitung bara.

2 kommentarer:

  1. Hej Kjell. Vad roligt att kunna följa dig på din resa. Ölflak kan du köpa utanför Lubeck, det är bara att ta autobahn mot Berlin, sen svänger du av efter efter någon mil. Nåväl det ordnar sig nog med ölen. Jag kovar att det finns "Birra Noretti" i vårt kylskåp i Arielli. Det är bara att ta för sig. hoppas att du får en fin resa med många utförsbackar. Vi har en vecka kvar i Arielli sedan flyger vi hem. När vi återvänder i slutet av september hoppas vi att du har maten klar i huset. Ps. Du får låna vår bil som finns därnere för du kanske är less på att cykla.ds. Rulla påförsiktigt. Hälsningar Thomas o Pirjo

    SvaraRadera
  2. Bra tänkt att inte åka till våren och alla överfulla floder, nu är det bara lite rusk från ovan att kämpa mot men det fixar du.
    Hälsningar
    Peter

    SvaraRadera