Torsdag 22/8 Hochwasser

I Rogätz bodde jag hos ett par som bara hade ett rum för uthyrning. Det var det billigaste boendet hittills,  24 €. Frukosten bar superb, de hade verkligen lagt ner jobb för att jag skulle bli nöjd och för ytterligare 2 € fick jag kaffe och frallor med mig. Jodå, en liten termos har jag med mig.
Tog färjan över till andra sidan för att  följa Elbe Radveg. Ganska snart skulle  Elbe-Havel kanal korsas, vilket skulle visa sig svårt. Den väg jag skulle ta var förstörd av översvämningen i våras så jag fick ta en annan väg. Det var skyltat hur man skulle cykla men en bom över cykelvägen ställde till det lite, så jag tog en stig genom skogen. Några andra som var efter mig var plötsligt före. De hade naturligtvis tagit sig förbi bommen, som satt där för att stoppa bilar, kom jag på sen.
Vi kom i alla fall över kanalen och cyklade tillbaka på andra sidan och sedan på den rätta vägen igen.
I Magdeburg gick jag till turisinformationen för att skaffa kartor och katalog om bettundbike för Saale radweg som jag snart ska följa. Karta fanns att köpa men inte boendeinfon. Jag åt på McDonalds, i närheten. De har ju wi-fi där.
Magdeburg var på sina ställen också märkt av översvämningen (Hochwasser) i våras.
På eftermiddagen hade jag sällskap med en Hamburgare ett tag. Han hade cyklat från Hamburg men var tvungen att vara tillbaka på måndag. Jobb antar jag.
Det blev inte så lång tur idag. Dels la jag mycket tid i Magdeburg och efter Barby där jag stannade finns det inte så många övernattningar. Det gick åt rätt mycket tid för att leta väg idag också och jag behöver planera för övergången till Saale radweg. Saale är en biflod till Elbe. Efter klädtvätt, mycket att tvätta idag, åt jag middag på en asiatisk bierstube. Maten hade i vanliga fall räckt till två, men jag behöver äta mycket för att inte tappa för mycket vikt, så faten var tomma när jag var klar. Ett par weissenbier slank ner också.
Väder: soligt och 22-27 grader.
Dagens sträcka Rogätz-Schartau-Magdeburg-Schönebäck-Pömmelte-Barby (mellan Schönebäck och Barby följde jag inte rutten utan tog en genare väg)
Distans 71 km
Totalt 1151 km

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar