Onsdag 28/8 Bayern

Startade med att gå till affären och köpa nödproviant, müsli och snickers. Jag börjar snart bli trött på snickers.
Upp och ner fortsätter, än värre idag faktiskt. Kanske gjorde jag ett litet felval idag också. Det fanns en alternativ väg från Saalburg som enligt min kartas markeringar skulle vara lite enklare än huvudvägen. Det var bara det att det fanns inga skyltar den vägen, så jag fick gå efter kartan. När jag kom till en motorväg så visste jag inte riktigt hur jag skulle åka men då tog jag hjälp av OsmAnd genom att markera på kartan vart jag ville och då visade hen vägen. Genom stigar och skogsvägar naturligtvis, men fram kom jag.
Så småningom kom jag till Hof, en ganska stor stad. Jag letade rätt på var turistinformationen låg. En kvinna kom och hjälpte mig att hitta den. Fast när hon kom så visste jag redan hur jag skulle åka, men jag lät henne beskriva detaljerat hur man skulle svänga. Hon trodde nog att jag var minnesexpert och det är jag ju långt ifrån.
På turistinformationen fick jag en karta på cykelvägarna i hela Bayern och det var precis den som jag tänkte leta efter. Jag trodde att jag skulle behöva gå till en bokhandel och köpa den. Jag fick dessutom ett informationshäfte om Saale Radwanderweg av henne. Den hade varit bra att ha tidigare. I den finns höjdprofilen med och den bekräftar att det har blivit tuffare och tuffare. Idag var värsta dagen hittills idet avseendet för det gick upp och ner hela tiden.
Jag lät också damen på turistinfon boka hotell åt mig i Hof trots att klockan nog inte var så mycket, 4 ungefär.
Efter klädtvätt (för tredje dagen i rad, jag måste tvätta minst varannan dag för jag har bara ett ombyte av cykelkläder med mig) var jag ute på stan och köpte ett informationshäfte om passagen över alperna som jag har tänkt att ta.
Jag är nu inne i Bayern. Dessutom ligger Hof bara 13 km från Tjeckien, den del av landet som ligger längst väster ut.
Bilder:
En by som låg i dalen och som man måste cykla ner till och upp från.
En bro över Saale. Märk rännan till vänster där man kan rulla cykeln.
Den katolska kyrkan i Hof. De har naturligtvis en protestantisk också.
Väder: Mest mulet 15-22 grader
Dagens sträcka: Saalburg-Ebersdorf-Blankenstein-Hirschberg (precis intill)-Hof.
Distans 60 km
Totalt 1577 km
Bottenrekord vad gäller medelhastighet, 13,9 km/tim som cykeldatorn räknar. Den stänger inte av tiden förrän efter 5 min vid varje stopp t.ex.
Hastighetsrekord var det nog, 58 km/tim i en nedförsbacke. Men för det mesta går det inte så fort nerför heller för man måste bromsa för att vägen är för dålig eller något annat hinder.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar