Söndag 25/8 Kungamöte igen

Idag skulle jag cykla på utan några längre uppehåll tänkte jag. Dagen tog dock en annan vändning.
Kom iväg från Halle före 9. Några byar och några broöverfarter senare kom jag till vägskäl. Jag skulle rakt fram, men snett till vänster stod något intressant. Lützen 9, stod det. Det kan jag väl ändå inte missa, när jag är så nära. Jag visste inte om det var DET Lützen men det borde ligga i de här krokarna.
Jodå, när jag kom dit var det ingen tvekan. Gustav hade satt sin prägel på hela stan. Staty på rådhuset, museum med temat Gustav II Adolf, Händel och Napoleon. Dessutom en gata som heter Gustav Adolfs-gatan och en som heter Göteborger straße. På torget finns också en tavla som visar hur Gustav åkte hit och dit genom Tyskland under 30-åriga kriget. Två km från Lützen ligger byn Meuchen, där kyrkan som Gustav begravdes ligger.
Jag tog en tur dit också. På den lilla kyrkan var ett stort kors uppsatt där det stod hans namn och dödsdag. Jag åkte tillbaka till Lützen och åt lunch på en restaurang med vita dukar. Min klädsel passade kanske inte in riktigt, söndag som det var,  men vad gör man inte för min kompis Gustav. Eisbein med Sauerkraut blev det, görgött.
Jag cyklade vidare och framåt 4 visade både skyltar och min gps på en skogsväg som blev brantare och brantare. Till slut blev den så brant att den bestod av trappsteg i berget. Med mountainbike utan packning hade jag nog tagit mig upp, men nu fick jag leda cykeln.
Plötsligt kom jag till ett stort lejonmonument som är uppfört till minne av stupade under första världskriget. Flera andra monument kom därefter, och till slut en borg som visade sig vara Rudelsburg. Den intresserade kan läsa mer på Wikipedia, Rudelsburg. Det fanns en bilväg och en skogsväg ner. En gentleman sa att med min cykel finns bara en väg ner, bilvägen. Jag lydde honom.
Det kan visserligen vara intressant med borgar, men jag kan inte klättra upp för varenda borg jag passerar. Så kan vi inte ha det, jag får kolla kartorna lite bättre.  Lite senare tog jag in på hotell Sonnekalb. (Www.sonnekalb.de).
För övrigt är det väldigt grant här, med höga berg och djupa dalar och med slott o kojor utmed sluttningarna.
Väder: soligt fm, molnigt em? 23-25 grader.
Dagens sträcka: Halle-Merseburg-Leuna-Lützen-Meuchen-Lützen-Weißenfels-Naumburg-Bad Kösen-Rudelsburg-Großheringen.
Distans 104 km (trots allt)
Totalt 1354 km



4 kommentarer:

  1. Superspännande, antar att det inte var väderlek för dimma.

    SvaraRadera
  2. Heja Kjell! Vi följer dig med stor spänning!/ Anna & Bosse

    SvaraRadera
  3. Heja Kjell! Vi följer dig med stor spänning!/ Anna & Bosse

    SvaraRadera
  4. Hej Kjell. Vi la ut din rutt på kartan och du är ju snart i södra delen av Tyskland. Bra jobbat. Thomas & Pirjo

    SvaraRadera