Torsdag 29/8 Rundgång

I dag var det lättare cykling igen. Visserligen har jag varit uppe på över 700m (Hof där jag startade ligger på 450m ca) men det har inte varit lika många branta backar. Nu är jag nere på 400 m.
Det mest uppseendeväckande med dagen är annars en felnavigation IGEN. Efter att ha följt skyltningen för Saale Radwanderweg som i början mestadels gick på vanliga vägar upp till Zell Markt på 700 m höjd kom jag ner till Gefrees. Informationen om den här Saalerutten som jag fick på turistinfon igår gick inte längre än till Zell Markt så den kunde jag inte följa. Att följa vägvisningen för rutten går ju bra så det är ju bara att cykla på tänkte jag, mycket uppför bar det. Sen dyker plötsligt en umleitung upp pga vägarbeten. Skyltningen pekade på att jag skulle ta vägen genom vägarbetet, men det såg omöjligt ut. OsmAnd ville att jag skulle ta en väg in i skogen, men där stod en bock och en skylt om privat. Då fanns endast en väg att ta och när jag kollade på kartan i OsmAnd så skulle jag komma dit som den ville. Efter ett tag bar det neråt, hur länge som helst och varning för 12% lutning flera gånger. Sedan kom jag ner till ett samhälle och stannade på ett ställe för att kolla vart jag skulle åka. När jag tittade mig omkring trodde jag inte mina ögon. Jag trodde att jag rest tillbaka i tiden. Exakt på samma ställe stod jag för lite över en timme sedan och funderade på samma sak. Jag var tillbaka i Gefrees.
Jag skulle till Bad Berneck och vägvisaren för biltrafik visade 10 km. Jag tog den vägen. Det var inga problem att ta den vägen, inga branta backar och gen väg. Visserligen ingen vägren att cykla på och en del tung trafik men också traktorer och cyklister. Jag kom ju fram lätt som en plätt.
Bayreuth som var nästa mål var det bara 15 km till, så jag fortsatte på vanliga vägar. Bayreuth är en ganska stor stad så där fanns ju cykelbanor utmed vägen.
När jag kom till Bayreuth så såg jag floden igen, men tänkte, den rinner ju åt fel håll? Saale som med resans gång blev rätt liten hade jag ju naturligtvis lämnat när jag var där uppe på 700m. Den här floden är ju Main. Ännu ganska liten, den ansluter väl till Rhein någonstans väster ut.
Var på turistinfon o Bayreuth för att kolla med dem vilken väg jag skulle ta härnäst, men de tyckte att alla cykelleder som jag pekade på var bra. Vi får se vilken jag väljer. Varken där eller i bokhandeln hittade jag någon mer info om de aktuella valen.
De senaste dagarna har jag känt en välbekant doft ute på landsbygden. När skörden nu är bärgad så förbereder bönderna för nästa sådd. Det gödslas överallt. Men för en bondson är det inget som irriterar.
På tal om bönder. Idag gick cykelleden rakt igenom en ladugårdsbacke, ja nästan genom ladugården. Se bild på kalv.
Åt middag på en italiensk restaurang och avslutade med en grappa. Den smakade underbart.
Bilder: kalven, vy från backen som jag tog i onödan eftersom jag kom tillbaka igen, skylt om livsfara för människor o djur (något med räv förstod jag, skabb kanske)
Väder: 10 (på morgonen)-25 grader, mest solsken. En underbar dag helt enkelt.
Sträcka: Hof-Schwarzenbach an der Saale-Qelle Zell-Gefrees-Gefrees-Bad Berneck-Bayreuth
Distans 83 km
Totalt 1660 km



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar