Lördag 24/8 Halle

Efter frukost och lite bloggande gick jag till centrum 3km bort. Bl.a. var jag på turisinformationen och fick lite info. Festivalen kallas Lanterne festival och finns till av ingen särskild anledning.
Staden har 240.000 invånare, men jag tycker den verkar större. Stadens store man är Händel. Om jag fick öststadskänsla tidigare så gäller det inte Halle centrum. Den är riktigt fin.
De har spårvagnar här, så jag känner mig riktigt hemma.
Jag åt lunch på restaurangen Hallesches Brauhaus och drack av deras eget öl.
På hemvägen gick jag genom festområdet och på stora scenen spelade en orkester. Precis när jag kom så sa sångerskan att de skulle spela en sång av en schwedischer group och så spelade de Dancing Queen. Men det måste ha blivit något fel, det var ju kung jag var.
Bilderna
Marktplatz med Roter Turm till höger och Marktkirche St. Marien i bakgrunden.
Händel i egen hög person.
Utrustning för ölfraställning i restaurangen.
En bild från svenskstaden Werben.



1 kommentar:

  1. Jaha du Gystav, hahaha!!!!! stora kramen från syster yster

    SvaraRadera