Tisdag 27/8 Felbeslut

Dagen började med att cykeldatorn inte fungerade. Sensorn som sänder en signal till cykeldatorn har ett batteri som jag bytte men utan att det fungerade. Justering av sensorn fungerade inte heller. Så småningom fick jag det att fungera med det nya batteriet, men det tog mycket tid.
Snart kom jag till en damm i Saale, ett av Vattenfall ägt vattenkraftverk. Jag passerade totalt 4 sådana dammar. Uppströms bildas vid dammarna sjöar och där ligger båtar, även segelbåtar, samt badplatser och campingplatser.
Det blir alltså mer uppför än nerför och nu pratar vi om ett par hundra höjdmeter. Jämfört med igår så var backarna mycket längre idag, men oftast inte lika branta. Vid ett tillfälle hittade jag en genväg på kartan och tänkte att, den tar jag, för jag såg inga dalgångar i det böljande landskapet. Vad fel jag hade. Ner bar det och det tog aldrig slut. Jag tänkte när jag for ner, att det här får jag lida för, och det fick jag. Ner i en dalgång bar det och sen var det bara att cykla upp igen. Det var felbeslut nr ett.
Felbeslut nr 2 var när jag litade mer på gpsen (ibland skriver jag namnet på appen, OsmAnd +, och ibland gpsen, men det är samma sak) och kartan än skyltningen när jag var i en by som heter Burgk. Jag tyckte att det skulle bli genare om jag följde kartan och gpsen. Efter mycket cyklande uppför en skogsväg bland skogsmasiner kom jag så småningom till en väg, men där stod att den var avstängd längre fram. Jag tog beslutet att cykla tillbaka mot Burgk, men bilvägen. Efter ner och upp kom jag så på rutten igen. Kan tänka att det blev en mil tung cykling i onödan.
Jag beslutade att hitta ett boende lite tidigare än jag brukar. Benen hade fått jobba ordentligt idag. Detta plus strulet i början och allt funderande på vilken väg jag skulle ta, blev det därför inte så lång tur idag.
Bilderna: Sjön ovanför en av dammarna, skylt om lutning (i det här fallet nedför för mig), bro över Saale, borgen i Burgk.
Väder: mulet med uppsprickande molntäcke 15-22 grader
Dagens sträcka: Kaulsdorf-Ziegenrück-Burgk-nästan i Saalburg-nästan i Burgk-Saalburg
Distans 62 km
Totalt 1517



4 kommentarer:

  1. Hej Kjell

    Va kul att kunna följa dig på din resa :-) Skall läsa igenom från början när jag kommer hem ikväll.

    Jag antar att du inte är intresserad av att låna mitt årskort till matchen på söndag då. Det blir väl lite långt att cykla hem ;-)

    Ha det bra och lycka till på resan
    Håkan

    SvaraRadera
  2. Hej igen Kjell. Det ser ut som om du skall in i Tjeckien. Är det så? Kör försiktigt isf. Hälsningar Thomas & Pirjo

    SvaraRadera
  3. Hej Kjell!
    Så du kom iväg. Härligt. Jätteroligt att läsa vad du har för dig.
    Ikväll ska Christina C, Sophia och jag på AW. Vi tar en öl för dig också! //Agneta

    SvaraRadera
  4. Hej Kjell,
    Va kul, det här följer jag gärna. Lycka till framåt!
    mvh
    Richard

    SvaraRadera