Lördag 31/8 2019, Česká Kamenice- Litoměřice

Först frukost på boendet och sedan iväg mot tjeckiska staden Děčín vid Labe/Elbe. Först upp pch ner, sedan ner, ner, ner till Děčín. Efter det så fäljde jag cykelrutten som var skyltad med nummer 2. Nummer 1 följde jag för två år sedan, den går från Prag till Brno.
Jag stannade och fikade utmed Labe och fick höra på lite rockmusik. Ett band spelade i närheten och av applåderna att döma så var det inför åhörare. När jag kom till staden Ústí nad Labem, besökte jag turistinformationen för att få tag på en karta på cykelvägar i Tjeckien. De hade ingen, så då gick jag till en bokhandel, men de hade bara kartor för små områden, jag hade fått köpa flera stycken. Jag får gå på gps'en. Jag åt lunch där också, på en KFC, bara för att deras uteservering låg så att jag kunde ha koll på min cykel. Jag passade också på att boka boende för natten. Det blev ett enkelrum på ett vandrarhem.
Det var verkligen varmt idag och det kände jag av. Jag fick hålla nere på tempot. När jag kom till Litoměřitce så var det lite uppförsbacke för att komma till vandrarhemmet.
Jag tog en öl på restaurangen intill, tror att den hör till vandrarhemmet, innan duschen. Det bokade singelrummet visade sig bestå av fyra sängar, men jag var ensam boende där. Det låg en information på bordet med ett tips på lite vandring för att bekanta sig med staden. Efter duschen så gick jag en runda för att hitta sevärdheterna. Det var mest kyrkor, 3-4 stycken och resten kulturella saker. Jag tittade på några kyrkor och gick runt lite i centrum, där jag också åt.
Väder: över 30 grader, iaf på eftermiddagen.
Distans: 71 km. Totalt: 818 km
Höjdstigning: 400 m
Höjdförlust: 475 m 

Dagens sträcka

En gata i Dĕcin. Lite San Francisko över den.

En bro över Labe

En annan bro över Labe

Här är vattennivån nästan i höjd med cykelvägen. Här är det en reglerad vattennivå. Lite längre ner är det damm och sluss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar