Fredag 23/8 2019, Genschmar-Peitz

Jag hade beställt frukost till klockan åtta, men värden försov sig, så jag fick vänta i 20 min. Frukosten, engelsk, bestod av två frallor med pålägg och kaffe. Kom i alla fall iväg strax efter nio. Beslutade att inte cykla utefter Oder Neisse Radweg, utan mer inåt landet. Det blev lite roligare. Jag passerade byar och städer med jämna mellanrum, så det blev lite att titta på och nästa by eller stad blev delmål.
Jag kom snart till Frankfurt an der Oder, en stad på ca 60.000 invånare. Efter lite letande så hittade jag ett torg med ett icekafé. Jag åt en stor glasscocktail och drack en kopp kaffe.
Strax söder om Frankfurt så rinner Oder upp i Polen och då bildar bifloden Neisse gräns mellan Tyskland och Polen.
Det blev två luncher under dagen, båda på bensinstationer. Fördelen är att man kommer igång att cykla snart igen.
Jag bokade inget boende utan tänkte att jag kanske hittar något mysigt B&B eller privat-zimmer utmed vägen. Jag hade lite backup på booking, om jag inte skulle hitta något.
När jag kom till Peitz, ca 20 km norr om Cottbus (där f.ö.det fanns lediga hotell på booking), någon gång efter kl. 19, frågade jag på ett hotell (det enda i Peitz) och på ett "Pension". De hade fullbokat, men på det sistnämnda fick jag tips om ett privatboende som hyrde ut rum. Jag kom dit, vid åtta- tiden, och de hade ett rum åt mig. Precis något sådant som jag var ute efter. Lite chansning så klart att inte boka tidigare, men också lite spännande.
Vid det här laget hade jag tagit sikte på Dresden, så jag kommer längre och längre ifrån floden Neisse och gränsen till Polen.
När jag installerat mig på rummet, duschade jag snabbt och gick till hotellet och åt. De hade fortfarande öppet, annars stänger restaurangerna tidigt här.
Det var varmt idag så det gick åt mycket dricka. Jag hade druckit vätska från tre flaskor á 7dl, en halvliter "mulivitamin" och en liter cocacola.
Väder: Soligt 25-30 grader.
Distans: 127 km, Totalt: 495 km

Dagens sträcka: Genschmar- Frankfurt- Eisenhüttenstadt- Guben- Peitz

Glass och kaffe

Kyrkan i Peitz

Det var en gång en liten gube

Dagens vätskeintag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar