Måndag 26/8 3019, Dresden

Idag var det sightseeing i Dresden som gällde. Tog spårvagnen ner till centrum efter frukost. Först ett besök på turistinformationen. Jag sökte lite information om Sächsische Schweiz (som inte alls ligger i Schweiz, utan öster om Dresden utefter Elbe) som är min nästa anhalt. Dessutom fick jag lite tips om vad jag inte får missa i Dresden.
I Altstadt finns Frauenkirke, operahuset Semper (arkitekten hette så), Zwinger och en massa andra byggnader. Altstadt ligger söder om Elbe. Goldener Reiter ligger norr om och är kanske det mest kända monumentet i Dresden. Det gula är faktiskt guld, ett halvt kilo totalt  vad jag har läst mig till.
Efter en sen lunch, tog jag en spårvagn som skulle ta mig till nedre delen av linbanan som går upp mot mitt hotell. Det visade sig att det finns två stycken och jag tog fel. När jag kom upp kände jag inte igen mig. Den här gick bara halvvägs och dessutom till en annan kulle än dit jag skulle. Så jag fick gå ett par km, med ett antal hundra höjdmeter, i den 30-gradiga värmen. Dessutom på min vilodag.
Efter vila på hotellet tog jag spårvagnen ner till stan igen, jag ville se stan by night. Middag blev det också där. Mycket folk på uteserveringarna och på flera ställen spelade duktiga gatumusikanter, klassiskt och opera. Byggnaderna I Altstadt blev ännu mäktigare i belysning. Tog spårvagnen hem och var på hotellet strax efter kl. 23.


Goldener Righter

Blaues Wunder

Frauenkirche

Semperoper

Katedralen Sanktissimae Trinitatis

Altstadt med Brühlsche Terrasse

2 kommentarer: