Torsdag 22/8 2019, Frauenhaugen-Genschmar

Efter frukost på mitt "Pension" cyklade jag för att ansluta till Oder Neisse Radweg lite längre söderut än jag lämnade den igår. Försökte turista lite idag, det var inte så långt mellan städerna/byarna fram till cykelleden. Det var väl märkt med vägvisare för cykling, så det var enkelt att följa. Dock, vid ett tillfälle vände jag när jag såg hur vägen såg ut. En traktorväg med sten och grus. Jag tog bilvägen med dålig asfalt i stället.
Väl på cykelleden, efter ca 40 km, var det mesta jag såg vallen på ena sidan och träd och gräs på andra. Plus en massa cyklister som jag mötte och som jag hejade. Själva cyklingen blev det mest intressanta, hur mycket jag kunde trycka på i motvinden. Vinden var inte så kraftig men den kändes.
Precis när jag kom på Oder Neisse Radweg ville en man på cykel ge mig lite råd. Han såg nog att jag var svensk, jag hade min blåa cykeltröja med ett stort gult kors, så han pratade engelska med mig. Det finns fyra restauranger en bit fram sa han, men sedan dröjer det innan det dyker upp något samhälle igen. Jag missade alla fyra, så jag funderade på att ta till reservprovianten, när det efter ytterligare 10-15 km dök upp en restaurang. Det blev närmare 1,5 timmes lunchrast.
Jag bokade ett billigt "Pension" några km från cykelleden. De marknadsförde sig som "Pension und Pizzeria" men de hade ingen pizza, så det fick bli bratwurst med pommes.
Väder: Soligt 20-25 grader, lite blåsigt (motvind)
Distans: 84 km Totalt: 368 km

Dagens sträcka

Kyrkan i Angermünde

Välskyltat för cyklister

Nedlagd järnvägsbro över Oder, mellan Polen och Tyskland.

2 kommentarer:

  1. Lite bättre ordning i tyskland / rickarf

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Någon sa här i Tyskland, att polackerna måste fixa bilvägarna först.

      Radera