Lördag 24/8 2019, Peitz-Kamenz

Vid frukostbordet idag fanns en grupp på 3 män som var ute och cyklade och en ensamcyklist (också man). Den sistnämnde kom från Hamburg och kunde prata engelska, så vi pratade en del. Han sa att jag måste ha en snabb cykel eftersom jag hade cyklat så långt som 127 km igår. Jag borde ha sagt att jag har en normal touringcykel med stålram, men det sa jag inte. Han borde förstått att det är den som sitter på sadeln det beror på.
Bra frukost och väldigt trevlig värdinna och hennes barn som hjälpte till. Lite skillnad från igår.
Nästan direkt när jag började cykla kom jag till ett vattensystem, som är väldigt populärt som rekreationsområde. Många var ute och paddlade kanot, bl.a. många barn som tränade med ledare. Jag cyklade på en stig med vatten på båda sidor, underbar naturupplevelse.
Snart kom jag till staden Cottbus, där jag tog sikte på Altstadt. Eller rättare sagt jag fick fråga en man var den låg. Väl där tog jag en fika och turistade runt där en stund. Jag bestämde då också att jag inte skulle åka hela vägen till Dresden idag, drygt 120 km.
När jag åt lunch i en by på en bar, jag åt lite snabbmat, kollade jag var jag skulle kunna få rum för natten. Det var inte så lätt, dels är det helg och dels är det ett populärt område. Det fanns ett ledigt rum på ett hostel i staden Kamenz, men jag skulle checka in före kl.17. Det började bli ont om tid, så jag cyklade på ett
tag innan jag bestämde mig. Jag hade idag medvind så det gick fortare än brukligt. När jag närmade mig förstod jag att jag skulle hinna så jag bokade via booking.com.
När jag väl var där, en gammal garnison, så hittade jag inte vandrarhemmet direkt. Jag fick ta hjälp av en man som visste var ingången fanns. Det var låst så mannen hjälpte mig att ringa vandrarhemmet, varpå värden kom med bil efter ett tag, så jag kunde checka in.
Jag fick tips om restauranger, så efter dusch så gick jag till en grekisk restaurang och åt.
Nu har jag också bokat hotell i Dresden för två nätter. Jag känner i benen att jag behöver en vilodag.
Väder: 25-30 grader och delvis mulet samt faktiskt lite medvind.
Distans: 89 km. Totalt: 584 km.

Dagens sträcka: Peitz -Cottbus -Lauta -Kamenz

Sjöområdet vid Peitz med många paddlare

Stigen vid vattnet

Cottbus
Cottbus

Idag såg jag många inlinesåkare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar