Fredag 30/8 2019, Česká Kamenice- Hrensko- Česká Kamenice

Frukost på boendet som jag beställde när jag anlände igår. De hade dock dukat för två. De hade tagit betalt för två också, så jag fick pengar tillbaka.
När jag hade ätit så packade jag ryggsäcken med det jag behövde under dagen och cyklade iväg mot Hrenso igen, där jag kom ifrån igår, men en lite genare väg, men den var nog än mer kuperad. Jag hade inte cyklat så långt förrän växelvajern till främre kuggkransen gick av. Jag hade bara med mig grejer för att laga en punka på dagens cykling, allt annat låg kvar på rummet. Det gjorde egentligen inte så mycket eftersom det i stort sett bara var cykling upp och ner. Kedjan hamnar på den lilla kransen och man cyklar ju ändå på låga växlar uppför, nerför rullar det ju på ändå.
Målet var att gå utefter Kamenice, ett vattenflöde som rinner ut i Elbe/Labe.
Kamenice har ätit sig ner så att det är branta bergväggar utmed ån. På vissa ställen finns en stig precis intill, naturlig på vissa ställen men ibland också tunnlar, eller med överhäng, eller med träbrygga. På två ställen finns ingen stig, utan där får man åka båt. De ställena heter Edmundova souteška (Edmunds klyfta) resp. Divoká souteška (vilda klyftan). Båten framfördes av en man som stod längst bak med en stör, som han körde ner i botten av ån och skjöt ifrån. Ån är inte så djup. Han hade mycket att berätta, men det var på tjeckiska och tyska, så det var inte mycket som jag tog till mig.
Det var en fantastisk upplevelse. Det var solsken och det bildades lite dis vid vattenytan. Många fina naturbilder kunde ja ta.
När stigen vid Kamenice tog slut gick stigen uppåt norrut. Jag kom fram till den byn som jag åt lunch på igår. Bussen som jag tänkte ta tillbaka till Hrensko skulle gå om 20 min, så lunchen åt jag i stället där jag gick av bussen.
När jag cyklat de knappa 20 kilometrarna till mitt boende så bytte jag vajern till växeln. Det gick ganska snabbt.
Mitt boende ligger f.ö. vid ån Kamenice. Tvätt som vanligt och middag på restaurang i centrum.
Väder: 22-28 grader, mest soligt.
Distans: 38 km Totalt: 747 km.
Bilder från Kamenice.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar