Onsdag 21/8 2019, Szczecin-Frauenhagen, Angermünde

Det regnade i natt, men på morgonen var det fint väder igen. Jag åt frukost på boendet och kom iväg halv tio. Efter att jag kommit ut ur sammhället så kom jag till en sandväg idag igen. I dag blev det värre än i går eftersom det hade regnat i natt, så jag fick gå vissa sträckor. Vid en korsning med en asfalterad väg gick cykelleden tvärs över och det var fortfarande en sandväg. Där stod en förbudsskylt och en cykelsymbol samt en text på polska. Jag hade fortfarande ingen kontakt med mobila nätveret så jag kunde inte kolla vad texten betydde. Senare kollade jag genom Google translate att delar av texten betyder "ej lämplig".
Jag tog i stället den asfalterade vägen, (ingen större omväg) som jag såg skulle ansluta till cykelleden igen.
Jag tänkte ta en fika i Gryfino, men då funkade inte mitt kort plötsligt, så det blev ingen fika. Här cyklade jag över till Tyskland och åt lunch på en restaurang vid en camping. Det var en stor portion så jag blev proppmätt.
Här på den tyska sidan, där leden heter Oder Neisse radweg, mötte jag många cyklister. Att följa floder nedströms är populärt för många tyskar.
Vid ett tillfälle var det en stor skylt som hänvisade en annan väg än den ursprungliga. Det blev en liten omväg men det var omöjligt att köra fel, för det var stora skyltar uppsatta med jämna mellanrum, och vägarna var fina.
Eftersom jag inte hade något mobilt nätverk heller på tyska sidan, så ringde jag till Telia för att fråga om mobiltäckningen. De hittade inget fel, det borde funka sa de. Efter ett tag gjorde jag en omstart av mobilen, då funkade det plötsligt. Hm, det borde jag väl ha tänkt på tidigare.
Nu kunde jag kolla efter boende. Jag hittade inget ledigt utefter cykelleden, men ett "Pension"  ca 15 km ifrån. På vägen dit såg jag en pub/restaurang i ett gammalt tegelhus och med flera bord utanför. Klockan var sju och de skulle stänga då, men jag fick både mat och en öl (hade bara 6 km till mitt boende). Kyparen, en ung man som kunde engelska, och ett par gubbar som satt där var lite nyfikna på min cykling, så vi ptatade lite innan jag cyklade iväg. Det var ett sådant ställe jag tycker det är trevligt att hitta.
Jag kom till mitt boende vid åtta-tiden. Rummet, eller egentligen en enrumslägenhet, var snygg och prydlig med en terrass.

Väder: soligt 20-25 grader
Distans: 98 km Totalt: 284 km

Här var det bara att leda cykeln.

Ej lämlig som cykelled.

Bild tagen från bron över Oder.

Bebyggelse intill den västra flodfåran. Den östra (polska) är huvudfåra och mycket bredare. Det är ett par km mellan dem och där är det ett rikt fågelliv på sina ställen. Bilden är tagen på skyddsvallen öster om den här flodfåran. Dvs den här flodfåran måste ha en reglerad vattennivå. Därav bebyggelse så nära vattnet. 

Fina cykelvägar på tyska sidan.

Middagspaus på byrestaurangen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar