Söndag 25/8 2019, Kamenz-Dresden

Jag åt frukost i närheten av vandrarhemmet. Jag hade inte så bråttom iväg för det var bara 35-40 km till Dresden. Det var lite mer kuperad terräng att cykla i idag och det var lite blandat underlag, från fina asfaltvägar till dåliga grusvägar.
Jag stannade och fikade några kilometer från mitt hotell och jag kom till hotellet strax efter ett. Jag satte igång att tvätta direkt efter att jag duschat och sedan låg jag och slöade i sängen. Då kom jag på att jag inte hade ätit lunch så jag gick ut för att kolla i området. Många restauranger hade söndagsstängt så det fick bli ett Dönerställe.
Efter det så var jag på hotellet och slöade lite till och då kom det en regnskur. När jag gick ut igen så höll det upp. Jag tänkte ta en promenad till Elbe, men det var inte bara att ta någon gen väg ner. Floden ligger 100 höjdmeter ner och det är brant. Jag hittade istället en restaurang med fantastisk utsikt ner mot Elbe och centrum, som ligger på andra sidan floden. För att komma ner mot Elbe finns en cable car. Det upptäckte jag när jag hade ätit för stationen ligger precis intill restaurangen. Jag gick in stationen och där fanns en biljettautomat för lokaltrafiken, så jag köpte en dagsbiljett för 6€, som jag kan använda nästa dag.
Hotellet där jag bor ligger i den exklusiva stadsdelen Weißer Hirsch. Här lär finnas Tysklans största koncentration av lyxvillor. Det kunde jag se när jag gick runt här, speciellt de byggnader som ligger närmast slänten. Området kallas också för Dresdens balkong i folkmun.
Väder: 27-30 grader, växlande molnighet. En mindre regnskur på eftermiddagen.
Distans: 39 km Totalt: 623 km.

Dagens sträcka

Utsikt från "Dresdens balkong"

Solnedgång över Elbe

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar