Tisdag 27/8 2019, Dresden-Bad Schandau

Vid frukosten börjde en man från Storbritannien prata med mig. Han hade förlorat kontakten med en kvinnlig vän, sedan 30 år, för ett tag sedan så han hade åkt hit för att leta reda på henne. Han hade lyckats med det så han var lycklig över det. Vi pratade också lite om Brexit och han tyckte det var en katastrof. Han trodde att den nye premiärministern inte sitter kvar längre än november.
Jag cyklade österut utefter Elbe och när jag kom till Kurort Rathen skulle jag byta cykelskorna mot vandringsskor. På södra sidan om Elbe, där jag cyklade, fanns förvaringsskåp, stort nog att få in hela cykeln med cykelväskor. Den använde jag och tog sedan färjan över till norra sidan. Där började jag vandringen upp till Bastei. I det här området, just här heter det Säschische Schweiz, engelska Saxon Switzerland, finns det märkliga bergsformarioner av sandstensklippor. Just här i Bastei finns också en bro mellan några klippor. Gången upp är tillrättalagd med trappsteg och skyddsräcken för att så många som möjligt ska kunna ta sig hit för att njuta av stenformationena. Men också av utsikten, det är nästan stuprätt ner till Elbe drygt 200 meter nedanför.
När jag kom tillbaka och hämtade ut min cylel kom en kille och gjorde detsamma. Han kom från UK och hade cyklat därifrån. Han cyklade långa sträckor om dagen och vildkampade ofta. Det finns en "organisation" som man kan anmäla sig till. Den går ut på att om någon cyklist åker förbi där du bor så ska du kunna erbjuda rum för natten. Likaså om du är ute och cyklar så kan du via hemsidan (eller förmodligen appen) se om någon medlem bor i närheten, så att du kan bo hos den. Detta hade han utnyttjat ofta. Han skulle cykla ett par månader sa han.
Jag tänkte att jag skulle stanna i Bad Schandau ett par nätter och vandra en dag i omgivningarna. Jag hade förlorat kontakten med internet så jag försökte hitta en turistinformation. Jag ringde till det jag trodde var en turistinfo. Hon som svarade var lika dålig på engelska som jag på tyska, men hon lyckades i alla fall förklara var turistinfon låg. Där fick jag hjälp att boka ett hotellrum för två nätter. Det finns många hotell här i Bad Schandau, men det är ett populärt turistställe så der var nästan fullbokat. Lika illa var det när jsg skulle äta, många restauranger var fullsatta, jag fick efter lite väntan ett bord på mitt hotell.
Var kommer ordet Schweiz eller Switzerland ifrån när det gäller det här området. Det sägs att några Schweizare tyckte det liknade Jura i Schweiz och skrev om det i brev på 1700-talet och senare skrev någon en bok om det och så har det fått bli så.
Väder: närmare 30 grader, lätt molnighet.
Distans: 47 km Totalt: 670 km
Dagens sträcka: Dresden- Rathen- Bad Schandau

Cykelförvaring

På den högra toppen står det 2 personer. Området är populärt bland klättrare.

Elbe

Basteibrücke



2 kommentarer: